فرياد بي صدا

Disclaimer : In This Site , There Are Some Words That Aren't So Polite & May Not Be Suitable For Children Under +18  

Tuesday, January 27, 2009
بررسی BBC فارسی :

خب , بالاخره بررسی این شبکه مزدور به آخر رسید و نتایجی که از این بررسی بدست آوردم رو براتون مینویسم که مقایسه ای بین برنامه تلویزیونی صدای آمریکا , VOA و شبکه مزدور BBC فارسی هست :

اولین نکته بسیار مهمی که توجهم بهش جلب شد این بود که شبکه بی بی سی کلن در هیچ جای شهر تهران پارازیت نداره و اگه قرار به مقایسه باشه متوجه میشیم که تمام شبکه هایی که یک سرشون به ایران وصله و سر دیگه شون به اونور آب , کلن پارازیت ندارن مثل شبکه ایرانیان , مثل P M C و چند شبکه دیگه که بی بی سی فارسی هم جزوشون شده ! در صورتیکه صدای آمریکا در بیشتر نقاط شهر تهران پازاریت داره به شدت !!!

دوم نکته اینکه شبکه بی بی سی فارسی به شدت روی قشر جوان ایران سرمایه گذاری کرده و سعی کرده برنامه ها و اخباری رو تحت پوشش قرار بده در بین خبرهاش که به شدت جوان پسند و امروزی باشن و یا جوون ها در اون در محوریت اصلی قرار دارن ! مثل موسیقی , مثل اتومبیل رانی , مثل معرفی و مصاحبه با ایرانیان موفق خارج از کشور یا هنرمندان جوان ایرانی , مثل علوم کامپیوتری و موبایل و یا فیلم های مستندی که همیشه قهرمان اصلی یک جوون هست طوریکه جوونهای ایرانی کشته و مرده اونها هستن و همینطور استفاده از مجریان و گویندگان جوان با ظاهری زیبا از ژیگول گرفته تا سنگین و باوقار و استفاده نکردن از افراد مسن !
اما شبکه آمریکا سعی در استفاده از فسیل ها و افراد پخته و سرد و گرم چشیده داره و همین باعث شده که مخاطبین شبکه آمریکا بیشتر افراد مسن و میانسال و پدران و مادران ما رو شامل بشه و جذابیتی برای جوان ها نداره مگر دوستداران برنامه های سیاسیش . برنامه های جوان پسندش هم در ساعتی پخش میشه که جوون ها یا پای اینترنت هستن یا با چیزشون بازی میکنن و اونها هم چندان چنگی به دل نمیزنه ! و در ضمن جوونهای نسل اول رو هدف گرفته نه جوونهای نسل های امروزی رو .
اما شبکه بی بی سی فارسی حتا در انتخاب کارشناسان سیاسی و تحلیلگرانش هم از قشر جوان و نهایت میانسال استفاده کرده ! ذکر این نکته هم بسیار مهم هست که بدونید 70% جمعیت ایران جوان هستن !!!!!!!!

نکته بسیار جالبی که شاید از چشم خیلی ها بدور مونده این هست که بیش از 60% از برنامه ها و گزارش های شبکه بی بی سی فارسی در داخل ایران تهیه و خبرگیری شدن و میشن ! مصاحبه ها و گزارش های مستند اجتماعی و عکس ها و فیلم ها و اسلایدها و .. تمامن در ایران فیلم برداری و کار شدن و این یک بُعد مشکوک قضیه ست و مساله بعدی , اینکه کوچکترین خبر و گزارش و مطلبی ضد دولت ایران در این شبکه محض نمونه یکبار هم گفته نشده و گویی این شبکه زیر نظر حکومت اسلامی راه افتاده !!!!! بعبارتی این شبکه به هیچ عنوان خطوط قرمز حکومت اسلامی رو نه تنها زیر پا نذاشته , بلکه مرتب اخباری رو که از خبرگذاری های ایران در طول روز روی شبکه فرستاده میشه رو پخش میکنه و به نوعی میشه اینطور تصور کرد که یک شبکه غیر رسمی ؛ همسوی حکومت ایران در کشور انگلستان براه افتاده !!! مثلن در برنامه های مستندش که در ایران تهیه شده , حجاب رعایت میشه , زنان محجبه هستن , هنجارهای حکومتی و مذهبی شکسته نمیشن و جالب اینکه اصلن سعی در مخفی کردن دوربین نمیشه و گویی شبکه صدا و سیمای ایران در حال فیلم برداری از شهر با مجوز قانونی هست !!!!!!! این شبکه پا رو تا اونجا جلو گذاشته که جانبداری و مصاحبه هاش با مردم غزه و به زیر سوال بردن اقدامات آمریکا و اسرائیل تا بسیاری از مسائل دیگه ش شباهت عجیبی به برنامه های صدا و سیمای ایران داره . هیچ حرفی از حقوق بشر و آزادی در ایران و مسائلی که نسل امروز در ایران باهاش روبرو هستن در این شبکه گفته نمیشه .
اینجاست که میفهمیم چرا وزیر ارشاد میگه فعالیت بی بی سی فارسی در ایران غیر قانونی هست , ولی در عمل این شبکه گویی که در ایران قرار داره ! از طرفی طبق همون فرضیه خودم که گفتم قبلن , محدود کردن و سانسور , یکی از راههای پر مخاطب کردن در دنیاست , این برنامه هم به همین دلیل در ایران از سوی مسئولین مثلن به چالش کشیده شده ! بعبارتی اینصور تصور میشه که دست هایی از داخل دولت ایران در این شبکه به شدت دخیل هستن !

- استفاده از مجریان معلوم الحال ایرانی که زمانی در ایران در جنبش های ضد حکومت ایران فعالیت میکردن و سپس به ناگهان غیب شدن و سر از این شبکه در آوردن , میتونه یکی از روش های جلب مخاطب توسط این شبکه مزدور باشه ! همونطور هم که میبینید , کسانی رو دستچین کردن که در بین طرفداران و دوستداران آی تی و در دنیای اینترنت در ایران , محبوب جوان های ایرانی بودن و حداقل 90% از جوونهای ایرانی که با اینترنت سر و کار دارن یا هر سایت اینترنتی , برای یکبار هم که شده اسم اونها رو شنیده ! وبلاگهای فارسی زبان پر مخاطب رو این روزها که بخونید میبینید هر کدوم به نوعی آشنایی دادن با این افراد و تبلیغی ناخواسته صورت گرفته !

- تفاوت آشکار این دو شبکه یعنی بی بی سی فارسی و صدای آمریکا از نظر تجهیزات و کیفیت صوتی و تصویری حائز اهمیت هست . بطوریکه شبکه بی بی سی فارسی با استفاده از فن آوری های بسیار جدید چه در زمینه تصویری و چه ارتباطی و استودیو , ظاهر قضیه رو خیلی خوب و فانتزی به خورد مخاطبین جوان داده و مشخصه یک تیم بسیار حرفه ای با امکانات عالی و تکنیک های روز و پول هنگفت دارن شبکه رو هدایت میکنن و از نظر کیفی در حد برنامه های بی بی سی انگلیسی هست و حتا به نظر من قوی تر ! نمیدونم شما هم تلویزیون پلاسما دارین یا نه ولی محض نمونه بگم که برنامه های شبکه بی بی سی فارسی از خود شبکه رسمی بی بی سی پرایم و خیلی از شبکه های ماهواره ای که در ایران دریافت میشه , بسیار با کیفیت تر و زیباتر و جذاب تر پخش میشه در صورتیکه برنامه های صدای آمریکا مدام دچار قطعی , خرابی , اختلال صوتی و تصویری در طول برنامه , تپق زدن های مجری ها و خرابکاری های کارگردان و مسئولین پشت صحنه در حین پخش اخبار و ... باعث شده اینطور تصور بشه که این شبکه واقعن نه بودجه ای داره و نه حمایتی ازش صورت میگیره و مشتی دستگاههای قدیمی و فرسوده رو مورد استفاده قرار میده که از نظر تکنیکی هم از دانش چندانی بهرمند نیستن ! زمان بسیار کم و عجله کردن در مصاحبه ها و گفتگوها هم از نقص های مهم شبکه آمریکاست . به هر حال هر مخاطبی طالب نو گرایی هست و بهترین کیفیت مخصوصن هم که نام پر مسمایی مثل آمریکا پشتش باشه , انتظارات رو به شکل فجیعی بالا میره !!!!!

نکته دیگه ای که باید بهش اشاره کنم به روز بودن دائمی و عدم کلیشه ای بودن بی بی سی هست . همون روالی که در شبکه پرایم بی بی سی بکار گرفته . یعنی بصورت none stop برنامه پشت برنامه و خبرهای جدید پشت خبرهای جدید پخش میشه . اونهم خبرهایی جذاب و بدون تکرار . برنامه ها هم همگی کوتاه و جذاب هستن و باعث میشن بیننده خسته نشه . ولی در صدای آمریکا چند برنامه بیشتر وجود نداره که طولانی مدت هستن و مجری های اونها یا در حال کلنجار با مهمانان برنامه هستن برای اینکه هر حرفی رو نزنن و جبهه گیری نکنن و یا وقت اونقدر کم هست که خیلی از حرفها گفته نمیشه !

یکی از نکات بسیار جالب دیگه این هست که شبکه آمریکا کاملن در جهت مخالف منافع ایران حرکت میکنه و بیش از 80% سیاسی هست ولی شبکه بی بی سی فارسی اینطور وانمود کرده که شبکه ای اجتماعی و عامه پسند هست و بطور 100% موافق سیاست های حکومت ایران حرکت میکنه و در واقع خیلی خزنده داره جا باز میکنه کم کم . یعنی سیاست رو در خلال مسائل اجتماعی و طنز و موسیقی و ... به خورد مخاطبینش میده . ولی صدای آمریکا برنامه زنان رو داره , خبرها رو داره , شباهنگ رو داره , میزگردی با شما رو داره که فقط شباهنگش تا حدی بسیار زیادی به مسایل اجتماعی میپردازه ! از این نظر صدای آمریکا میتونه جوان پسند نباشه و تنها مخاطبین دوستدار سیاست و بازنشسته ها و افراد مسن رو جذب کنه و از اینرو خیلی کمتر میتونه تاثیر گذار باشه !!!! در واقع به تنوع و تفنن و جاذبه های خبری هیچ توجهی نشده و صرفن یک خط مشی سیاسی رو داره دنبال میکنه که اون هم ضدیت با برنامه ها و سیاست های حکومت ایران و افشاگری هست !
اما شبکه بی بی سی به شکلی نرم و با همون سیاست کثیف انگلیسی داره کارش رو پیش میبره . بر خلاف آمریکایی ها هیچ هیاهویی نمیکنه , ساکت و از راه دل وارد و از پشت خنجر میزنه ! تا بفهمی چی شد چی نشد , میبینی همه چیزت رو از دست دادی و الینه شدی !!!!!

قابل ذکر هست که چون ایران کشوری با جمعیت بسیار جوان هست و نسل سوخته ایرانی , حیران و مستاصل هستن و نسل های امروزی هم هیچ هویتی ندارن , به سادگی میشه اونها رو در جهتی خاص هدایت کرد که میتونه مخرب یا سازنده باشه از این رو به نظر من باید خیلی مراقب این شبکه بی بی سی فارسی بود !!!!!! حالا تصمیم با شماست که بین دوست و دشمن یکی رو انتخاب کنید . شاعر میگه :

دشمن دانا بلندت میکند , بر زمینت میزند نادان دوست ...

و نتیجه گیری نهایی اینکه من تصور میکنم شاید در کوتاه مدت شبکه بی بی سی فارسی بتونه موفق باشه و مخاطبینی جذب کنه ولی در بلند مدت مردم صدای آمریکا رو به بی بی سی ترجیح خواهند داد گو اینکه من تحقیق کردم و دیدم هنوز که هنوزه افراد مسن و میان سال و دوستداران سیاست و اخبارهای سیاسی , توجهی به شبکه بی بی سی فارسی ندارن و اونو شبکه ای مزدور و خائن به ملت ایران میدونن و اغلت هم دارن از حافظه تاریخی این ملت یعنی مساله نفت و مصدق کمک میگیرن . همون سیاست مشکوکی که به دائی جان ناپلئون معروف شده بین ایرانی ها .. به نظر خودم هم اخباری که شبکه فارسی صدای آمریکا منتشر میکنه بیشتر با حقیقت عجین هستن و بیشتر جانب بی طرفی رو رعایت کرده و کمتر بوی ریا و در برنامه هاش به مشام میرسه . توجیهی که هر فرد عادی ایرانی میتونه داشته باشه این هست که شبکه VOA فارسی داره برای هدفی مبارزه میکنه و موسسین اون رو کسانی از دولت آمریکا گرفته تا سلطنت طلب ها و بسیاری اپوزوسیون های خارج کشور تشکیل دادن ولی این وسط هیچ عقل سلیمی نمیتونه قبول کنه که شبکه BBC فارسی با بودجه ای هنگفت داره روی چه ایدئولوژی و برنامه و مرامی برای مردم ایران برنامه های جذاب پخش میکنه اونهم بعد از یک وقفه 30 ساله ؟ مسلمن هر ایرانی کم سواد یا حتا باسوادی هم این سوال رو از خودش میکنه که آیا شبکه بی بی سی فارسی عاشق چشم و ابروی ایرانی هاست ؟؟؟؟؟ یا در پس این ظاهر فریبنده , دسیسه ای مخوف در جریانه ؟



........................................................................................

© تمام حقوق و مزايای این سایت متعلق به شخص شيوا میباشد

Design By Shiva © 2001