فرياد بي صدا

Disclaimer : In This Site , There Are Some Words That Aren't So Polite & May Not Be Suitable For Children Under +18  

Saturday, September 22, 2007
راه و رسم بقا , گدایی :

از دوران کودکی که توی این محل میشینیم تا حال , مردی رو میدیدم که چشمهاش کور بود . البته اون زمان تصور میکردم کوره و وقتی بزرگتر شدم , فهمیدم که به بیماری افتادگی پلک مبتلاست و به همین دلیل به نظر میاد چشمهاش کوره و نمیتونست جلوی خودش رو خوب ببینه چون چشمهاش دائم بسته بود و با یک دست دائم پلکها رو بالا نگه میداشت یا از زیر چشم به سختی نگاه میکرد . همیشه خدا دلم برای این آدم میسوخت و هر طوری که از دستم بر می اومد بهش کمک میکردم و پولی بهش میدادم یا میگفتم خرید کنه برام و بهش پول میدادم و .. . معمولن اهالی محل ازش برای خرید کردن استفاده میکردن . نون خریدن و خرید میوه و آوردن بار و خریدها به منزلشون و ... ! اونها رو میآورد و پولی بهش میدادن و تو مسجد محل هم شب رو سپری میکرد و به این ترتیب اموراتش رو میگذروند :

ظهر بازم مثل همیشه چشمم افتاد بهش که چند کیسه نایلون خرید خانمی رو دستش گرفته بود و زن از جلو و این آقا از پشت دنبالش داشت میرفت . لاغز و تکیده با موهای سفید و لباسی نسبتن ژنده . ایستادم تو صف نون تا یه دونه نون سنگک بخرم برای ناهار . تا نوبتم بشه , دیدم برگشت . نوبتم رو سپردم به خانم جلویی و رفتم طرفش و بهش گفتم :
- شما چرا چشمهاتونو معالجه نمیکنین ؟
خرجش خیلی بالاست خانم . ندارم .
- اگه کسی حاضر بشه خرجشو بده قبول میکنی ؟
ای خانم ... کی حاضره به من کمک کنه ؟
- مثلن من اگه تمام خرج معالجه چشمهاتو بدم قبول میکنی ؟
با دو تا انگشتهاش پلکهاشو برد بالا و اطرف رو نگاهی کرد و بعد که دید کسی دورمون نیست صداشو یواش کرد و گفت :
- نوکرتم ! دِ اگه من چشمهامو معالجه کنم پس چطوری نون بخورم ؟ برو مزاحم کسب و کار ما نشو خانم !!!!!! بیکاری تو هم ؟ پولت زیادی کرده بده من ...

آقا منو میگی , انگار یه پارچ آب یخ ریخته باشن روم !!!!! پشت دستمو داغ کردم دیگه هیچ وقت حس انسان دوستانه م گل نکنه مخصوصن برای آدمهای این مدلی ! در واقع حرف جالبی هم زد ! اگه چشمهاشو معالجه میرد و درمان میشد , دیگه کی دلش به حالش میسوخت و بهش پول میداد یا میتونست مفت و مسلم زندگی کنه توی مسجد ؟ از این دست آدمها ما توی ایران خیلی داریم . یادمه چند سال قبل یه مرد کوری رو گرفته بودن که حدود 30 سال توی محلات تهران به گدایی مشغول بود . بعدن مشخص شد طرف چشمهاش میبینه و بعد از دستگیری هم فهمیده بودن چندین خونه و ملک و پس انداز میلیونی و .. داره . آدمهای زیادی داریم که نیازمند واقعی هستن ولی خیلی از مردم بهشون کمک نمیکنن . چون این افراد شارلاتان رو دیدن و دیگه چشمشون ترسیده . بعضی ها هم که واقعن مشکل جسمی دارن , وقتی میخواهی کمکشون کنی قبول نمیکنن و برای اینه که باید تن به کار بدن و دیگه دوران مفت خوری به پایان میره . این با گروه خون ایرانی جماعت که همون کون گشادی باشه , نمیخونه . کلن ژنتیک ایرانی جماعت طوریه که کالیبرشون بالاست و با تناول کردن چندین کیلو سنجد هم درمان بشو نیستن !!!!!! حدود 8 سال قبل اولین سری از گداهای مدرن ظاهر شدن . افرادی که از مردم تقاضای پول میکردن و میگفتن کیف پولمونو جا گذاشتیم و میخواهیم سوار اتوبوس بشیم . یا تاکسی و ... ! فقط چند ماه اول این روش جواب داد و بعدن که دستشون رو شد مخصوصن که یک نفر رو در چند جا به همون بهانه میدیدی , دیگه از رونق افتاد . الان وضع طوریه که اگه واقعن هم پولت رو گم کرده باشی و در به در باشی , یک قرون کف دستت نمیذارن !!!!! چند وقت پیش از خانمی رفتم سوال بپرسم که فلان جا چطوری میرن , تا گفتم خانم ببخشید یه سوال داشتم , زنه برگشت گفت : برو گمشو زنیکه ج ... بی پدر و مادر ! برو کار کن پول در بیار گدای بدبخت ! میگم خانم درست حرف بزن ! کی پول خواست آدرس میخوام بپرسم ! بعد میگه : اوا .. ببخشیدا ! فکر کردم گدایین !!!! یا مثلن همین اخبار رو که میخونی مینویسه فلان راننده وقتی مسافری بین راهی رو سوار کرد , هم کتکش زدن هم پولهاشو دزدین و هم ماشینش رو دزدیدن ! اینو که بخونی غلط میکنی دیگه یه نفر رو سوار کنی چه یه جوون باشه چه یه پیرزن یا پیرمرد !!!!! همینه ! این کارهاست که چنان جوی از بی اعتمادی ایجاد کرده که مردم یک قدم برای هم بر نمیدارن ! نکنین این کارها رو . باور کنین کسی بیاد به من بگه خانم من کار ندارم و پول لازم دارم بهم میدی ؟ بهش پول میدم چون میاد حقیقتشو میگه . ولی یکی بگه خانم کیفم جا مونده یا نسخه دکتر دارم و ... 2 تا شست باد کرده میدم بهش !!!!!! همین چند وقت پیش یه آقایی جلوی منو گرفت و گفت : خانم گرسنمه . پول بده برم چیزی بخورم . دیدم راست گفت و 1000 تومن دادم بهش . برگشت گفت یه دو تومن دیگه هم بده . هزار تومن چیه آخه ؟ میگم مگه میخوای چی بخوری ؟ میگه پیتزا میخوام ! میگم کوفت بخوری پدر سگ ! برو یه بربری و دو سیر پنیر بخر بخور . با این پول میتونی یه هفته غذا بخوری . ناراحت شده و گذاشته رفته ! یا چند وقت پیش یه آقایی اومد طرفم و یه شلوار سوراخ سوارخ و کثیف رو گرفت جلو و گفت : خانم اینو از من بخر میخوام بریم غذا بخورم . گفتم نمیخوام . این کهنه پاره رو میخوام چیکار ؟ گفت پس پول بده . گفتم به چه مناسبت ؟ گفت : چون گرسنه هستم ! 500 تومن دادم بهش و گفت : برو بابا گدا ! مال خودت ... یا چند سال پیش بود داشتم می اومدم خونه دیدم پشت شمشاد ها یه گدا نشسته داره پول میشماره . باور کنین یه دسته به چه کلفتی فقط هزار تومنی !!!! اقلن 300 هزار تومن پول بود . تا منو دید پرید جلو و گفت به من کمک کنین . 100 تومن دادم بهش پرت کرد طرفم و گفت : خجالت بکش خانم . بالا شهری گفتن پایین شهری گفتن . روت میشه زیر هزار بدی به من ؟؟؟؟ راههای مذهبی هم که دیگه نور بالا میزنه . جون محمد تو رو امام هشتم و اول و علی و محمد و تقی و نقی و کوفت و زهرمار به من کمک کن . فاطمه دستتو بگیره اون دنیا و ... بر پدرتون لعنت آخه کجای این مذهب مزخرفتون نوشته به شما مفت خورها پول بدیم ؟
خلاصه این کارها رو کردن که الان طرف تو خیابون بمیره هم طرفش نمیرن . گدا داشتیم یهو وسط خیابون رعشه میگرفته و پخش زمین میشده . مردم هم دورش کلی پول میریختن به خیال اینکه به لقا الله پرتاب شده . چند دقیقه بعد که حسابی پول جمع میشد , زنده میشد و پولها رو جمع میکرد و میرفت ! آخه اینم شد رسم انسانیت ؟؟؟



........................................................................................

© تمام حقوق و مزايای این سایت متعلق به شخص شيوا میباشد

Design By Shiva © 2001