فرياد بي صدا

Disclaimer : In This Site , There Are Some Words That Aren't So Polite & May Not Be Suitable For Children Under +18  

Saturday, April 21, 2007
چطور تاجر موفقی بشویم :

قبل از سروع یه پاسخ به بعضی از دیوانگان گرامی در مورد فیلم ده نمکی بدم :
- من خودم بهتر از هر کسی میدونم مسعود ده نمکی از چه قماش افراد نون به نرخ روز خوریه ! اما هر آدمی در زندگیش تغییر میکنه و ساخت فیلم ده نمکی با این مضمون , هر چند قر و قمیشی به رسالت شهادت و جانبداری از در آغوش گرفتن مرگی احمقانه داره , اما همینکه خیلی شیک و ظریف به اعتقادات این نظام و مخصوصن فرهنگ بسیج و حزب الله ریده (!) خیلی جای حرف داره . به باقی مسائلش کاری ندارم و قبر پدرش که چیکاره بوده ! نکته دوم اینه که در مملکت گل و بلبل ایران نگران این نباشین که فلان کس به ناحق داره میره جلو و حق خیلی ها رو خورده و آب از آب تکون نمیخوره . زیر آبی در رفتن در ایران از محالاته . هر کسی سر سوزنی در این مملکت به مردم بدی کرده , چوبش رو خورده . در مورد جناب ده نمکی هم همین بس که نسخه با کیفیت و بسیار عالی از فیلمش رو در سایت های اینترنتی و هم در کل ایران پخش کردن و چنان حالی ازش گرفتن که دو دستی داره میزنه تو سرش و فروش فیلمش از نصف هم کمتر شد و رویای رکورد شکنی رو به گور میبره ... حال گیری از این بالاتر ؟؟؟ حالا هی بگین ده نمکی ک .. ننت ! والا !

سوال خیلی از آدمها اینه که ما چیکار کنیم پولدار بشیم ؟ اصلن چطور میشه پولدار شد و این همه آدم چطور شده که یک شبه پولدار شدن ؟ سوال خوبیه ولی پاسخ دادن بهش چندان ساده نیست . برای پولدار شدن به تعداد آدمهای این کره خاکی راه وجود داره ولی باید بخواهی تا بتونی پولدار بشی و بهتره بگم کار هر کسی نیست و برای پولدار شدن باید خیلی چیزها رو فدا کرد و اگه از طبقه کارمند یا آدمهای باشرف هستین , پولدار شدن مثل فروش روحتون به اهریمن میمونه !! فکر نکنین پولدار شدن نیاز به معادلات پیچیده نجومی داره . سخت در اشتباهید . برای پولدار شدن باید موقع شناس باشین و اینکه فرهنگ مردم منطقه ای که میخواهید در اونجا پولدار بشین رو بشناسین . باقی بر میگرده به شعور خودتون و اینکه چقدر میتونین نو آور و خلاق باشین !!! در واقع برای پولدار شدن باید انسان مبتکر و خلاق خوبی باشین و اصلن هم نیاز نیست شما سرمایه قابل توجهی داشته باشین یا ارث پدری کلانی بهتون رسیده باشه یا پاپی و مامی جونتون خر پول باشن و شرکت داشته باشن و ... ! اگه نگاهی به تجار موفق بندازین متوجه میشین که 99% از این افراد از دم گدا گشنه و پا پتی بودن و حتا نون شب نداشتن بخورن و حالا برای خودشون شدن غول های عظیم اقتصادی ! نمونه ش رئیس فروشگاههای زنجیره ای IKEA در سوئد هست که این آدم به دوره گرد بدبخت گدا گشنه بود و حالا ثروتی داره که کم از بیل گیتس نداره ! شما این نکته رو بدونین که برای پولدار شدن هیچ کجای دنیا بهتر از ایران نمیشه و ساده تر از ایران نمیشه پول در آورد . دلیلش اینه که در این مملکت , امام زمان حکومت میکنه ! و چون امام زمان همیشه غایب و نامرئی هستن و داروی ظهور پیدا نمیکنن , پس به این نتیجه میرسین که مملکت صاحب نداره و سگ صاحبشو نمیشناسه چه برسه به حکومت و مردم ! در چنین مملکت آشفته و خر در چمنی که نه مالیاتی پرداخت میشه نه قانونی هست ، شما میتونین اگه کمی بینش و خلاقیت داشته باشین از خاک طلا بسازین و پول پارو کنین و یک شبه ره صد ساله برین چطور که خیلی ها در این چند ساله همینطوری پولدار شدن و از گوز به عرش و یا از طویله به اریکه رسیدن ! چرای اون خیلی ساده ست . یک مثال ساده : طرف برج میسازه و روی تیر آهن های نیمه ساز برجهاش با تابلوی نئون بزرگی مینویسه یا حسین !!!!! ماموران شهرداری که میان دست خالی از پیشش نمیرن و همینطوری بگیر برو تا آخر . از طرفی روانشناسی هم کمک خوبی به شما میکنه . باید خریدارانتون رو بشناسین . مثال زیر رو با دقت بخونین تا به یکی از میلیاردها روش پولدار شدن پی ببرین . شاید این راه جرقه ای در ذهن شما ایجاد کنه که شما هم بتونین پولدار بشین :

برای یک شبه پولدار شدن شما باید راهی رو انتخاب کنید که ساده باشه و در عین حال کسی تا بحال اونو عملی نکرده باشه و بکر باشه . در واقع باید خلاقیت به خرج بدین !! حالا من جریان معامله ای رو براتون مینویسم که بابت این معامله 800 میلیون تومن سود خالص بدست اومده :

چند وقت پیش معادل 80 تانکر روغن خوراکی خام رو آوردیم ایران . کل محموله حدود یک و نیم میلیارد قیمت داشت ! وقتی بار رو تحویل گرفتیم و معامله تموم شد , قرار شد نیمی از محموله رو بفروشیم به شرکت روغن نباتی لادن و باقی رو به شرکت .... ! پارتی اولیه تحویل داده شد و پولش رو هم گرفتیم و موند سری دوم . بازرس از شرکت اومد و تستی از روغن ها گرفت و نتیجه تست وحشتناک بود ! روغن درجه 3 بود و به اسم درجه یک به ما داده بودن و چیزی تو مایه های مازوت مرغوب !!! قرارداد رو فسخ کردن و این همه روغن موند رو دست ما . گفتیم چیکار کنیم و چیکار نکنیم ؟!؟ رفتم سراغ پدرم که مغز متفکر خانواده ست و جریان رو بهش گفتم ! گفت نگرانی نداره . یه آگهی مزایده میدی به 4 تا روزنامه معروف و مینویسی روغن درجه یک داری و قیمتش رو هم بزن 2 برابر قیمت بازار !!!! گفتم بابا ! درجه 3 هست و اگه لو بره زندان و ... از طرفی هم با همین قیمت نمیخرن چه برسه به 2 برابر قیمت ؟ گفت : ساده نباش ! هر چی گفتم عمل کن اگه نخریدن من همه پولتو بهت میدم !
راهی برام نمونده بود و زنگ زدم به عموم و جریان رو بهش گفتم و قرار شد آگهی بده و روغن ها رو بزاریم برای مزایده ! تاریخ و محلی تعیین شد و آگهی ها رو چاپ کردیم . 24 ساعت بعد تلفن ها شروع کردن زنگ خوردن و کم مونده بود خط ها بسوزه از بس زنگ میزدن ! همه دنبال روغن ها بودن . برام عجیب بود که چطور ممکنه این همه مشتری یهو ظاهر بشه ؟ خلاصه کنم روغن ها آخر به 3 برابر قیمت اصلی فروخته شد و آب هم از آب تکون نخورد . رفتم سراغ بابا و گفتم جریان چی بود و راز این آگهی جادویی چی بود ؟
گفت : ها !!! دود از کنده بلند میشه ! این درس رو من 45 سال قبل یاد گرفتم :
- 15 سالم بود و یکی از فامیل های ما توی تبریز پنیر لیقوان آورده بود و میفروخت . پنیرهای مرغوبش رو مردم همه خریدن و موند پنیرهای قدیمی که تو انبار داشت و هیچ کس نخرید . ارزون هم کرد ولی بازم کسی ازش نخرید . آخر یه کاغذ زد پشت شیشه مغازه و روش نوشت پنیر اعلاء فلان قیمت !! قیمتش رو هم 2 برابر کرد . همون روز همه پنیرهاش فروش رفت !!!!
حالا فکر میکنی رازش چی بود ؟ خیلی ساده ! مردم ایران عقلشون توی چشمشونه و فکر میکنن هر چیزی که گرون باشه , خیلی مرغوبه و هر چیزی که ارزون باشه دو زار نمی ارزه . خیلی از مغازه دارها هم با همین شیوه اجناس بنجل رو میچپونن به مردم و مردم ساده دل هم خیال میکنن چون پول زیادی میدن جنس خیلی خوبی گیرشون اومده ! در صورتیکه تو همین جنس رو بری پایین شهر بخری نصف کمتر قیمت هم میتونی بخری ولی چون محلش پایین شهره و طرف یه دوره گرد یا حجره دار بازاریه , بهش اعتماد نمیکنی و خیال میکنی جنس تقلبی بهت میده در صورتیکه جنس همونه و فقط دست واسطه میچرخه ! الان هم همین روغنهای تو رو کسی که ازت خریده مطمئن باش 3 برابر قیمت به همین شرکت های روغن سازی میفروشه و ببین چطوری ازش میخرن .

بیچاره راست هم گفت ! چند وقت بعد فهمیدیم روغن ها رو فروختن به همون شرکتی که معامله ش رو با ما بهم زد و همون هم باعث شد قیمت روغن نباتی اون شرکت گرونتر بشه تو بازار !!!! میبینین با یک کلک روانشناسی چطور میشه یک شبه پول پارو کرد ؟؟؟ اگه با همون قیمت میفروختیم نهایت 350 میلیون سود داشت ولی حالا چیزی حدود 800 میلیون فقط سود و اصل پول هم کمال و تمام جبران شد !!!!

حالا اینکه چرا ایران بهشت کلاه بردارهاست ؟ سال گذشته دو تن گیلاس سیاه مرغوب درجه یک رو از کالیفرنیا بار زدیم به مقصد فرانسه . هزینه گمرک و آزمایش های کنترل کیفیت و مرغوبیت و نداشتن مشکل اشعه و گازهای نگهدارنده و بسته بندی و .. بجای خودش , از همه فجیع تر این بود که قیمتی که تعیین کرده بودیم نباید از قیمتی که در کل اتحادیه اروپا روی محصول گیلاس تعیین شده بود بیشتر میشد وگرنه کلی جریمه باید میدادیم . حالا این یک طرف , بعد از انجام مراحل قانونی و گمرکی وقتی که خریدارها اومدن سراغمون ازمون سوال میکردن که گیلاس چند درصد شیرینه ؟ جرات داشتی مثل ایران بگی گیلاس شیرینه ولی ترش و بی مزه و کرمو بدی دست طرف ؟ طرف هم همونو بچپونه به مردم و آب از آب تکون نخوره ؟!؟ درصد تعیین کردن که از هر 50 کیلو گیلاس شما چند درصد خراب و ریز و ترش هست و چند درصد مرغوب و درجه یک ؟ کارشناس گرفتیم و مو به مو و دقیق همه رو برامون ارزیابی کرد و کلی هم پول ازمون گرفت تا آخر تونستیم گیلاس ها رو بفروشیم . چون همه چی قانونی و درست بود و ارواح عمه مون با زور قانون و جریمه صداقت به خرج داده بودیم , بهمون گفتن از شما بازم جنس میخریم و خوشحال میشیم که با شما معامله کنیم !!!!!! نشون به همون نشون آخرین باری بود که با اینها معامله کردیم چون فقط 400 هزار یورو تونستیم سود کنیم در صورتیکه اگه همین بار رو ایران یا کشورهای عربی برده بودیم 3 برابر سود میکردیم و اینقدر هم بدبختی نمیکشیدیم و کلی پول برای ترخیص و کارشناس و کوفت و زهرمار نمیدادیم !!!!!
..
..
حالا فکر نکنین این سودها خیلی کلان هستن و به اقتصاد فلان کشور مثل ایران فشار وارد میاره و ... ! تازه اینهمه که سود داره و اینقدر هم خورده میشه , بازم اونقدر ارزون و مرغوب هست که از کالاهای تولید داخلی ایران و کشورهایی از این دست صدها مرتبه بهتره ! مثلن روغنی که کارخونه های ایران تولید میکنن بدرد موتور اتومبیل میخوره تا مصرف خوراکی و یا خیلی مناسبه برای ساخت گریس و واسکازین و والوالین و ... وگرنه تاجر جماعت رو زیادی پدر سوخته ندونین هر چند صادقانه اعتراف میکنم که بدون پدر سوختگی و کلاه برداری و تکنیک های خاص و سیاست بازی نمیشه در سطح کلان تجارت کرد ولی خب .. با همه اینها دولت ها و واسطه ها و خرده فروش ها و شرکت های ایرانی به مراتب از ما حروم زاده تر هستن !!!! والا ... اینه که میگم این کارها بدرد آدمهای با وجدان نمیخوره و اصولن طبق قانون 99 نیوتن کسی از راه سالم پول پارو نکرده و نمیکنه و هر کی اینو به شما گفت بدونین مثل سگ دروغ میگه و یه روده راست تو شکمش نداره ! البته اینم اضافه کنم که تو این دوره زمونه هیچ بقالی نمیگه ماست من ترشه !

تکبیر.



........................................................................................

© تمام حقوق و مزايای این سایت متعلق به شخص شيوا میباشد

Design By Shiva © 2001