فرياد بي صدا

Disclaimer : In This Site , There Are Some Words That Aren't So Polite & May Not Be Suitable For Children Under +18  

Sunday, July 27, 2008
پنجم مرداد چه روزیه ؟

پنجم مرداد ماه روز عزای عمومی برای همه مردم ایرانه . روز مرگ آزادی و انسانیت و ذلت ایران و ایرانیان ! روز تهاجم فرهنگی , عقیدتی , سیاسی , نظامی و دیکتاتوری آخوندها بر ایران . در این روز اتفاق ناخوشایندی رخ داده که وفات شاهنشاه آریامهر , محمدرضا شاه ( ره ) در تاریخ 5 مرداد 2539 شاهنشاهی بوده و جالبی اون همزمانی اولین نماز جمعه انقلاب بوده و انگار انقلابیون هم برای وفات این مرد بزرگ نماز گذاشتن ...

محمدرضا پهلوی در تاریخ 4 آبان ماه سال 1298 در تهران متولد شد . پدرش رضاخان میرپنج سوادکوهی رئیس فوج قزاق بود که بعدها به پادشاهی ایران رسید و به رضاشاه معروف شد و مادرش ملکه تاج الملوک آیرملو بود . محمدرضا پس از به سلطنت رسیدن رضاشاه به ولیعهدی انتخاب شد . تحصیلات مقدمانی رو در مدرسه نظام آغاز و در دوازده سالگی برای ادامه تحصیل به مدرسه شبانه‌روزی ای به نام انیسیتو لوروزه نزدیک شهر لوزان در سوئیس فرستاده شد . در ۱۷ سالگی به ایران بازگشت و در دانشکده افسری ادامه تحصیل داد . در سال ۱۳۱۸ با فوزیه خواهر ملک فاروق پادشاه ملعون مصر ازدواج کرد . حاصل این پیوند دختری به نام شاهدخت شهناز پهلوی بود که در تاریخ 5 آبان 1319 متولد و در سوئیس اقامت داره و نام خودش رو به دلیل اعتقادات احمقانه مذهبی به هاجر تغییر داده . شهناز با اردشیر زاهدی ازدواج و فرزندی بنام مهناز ازش باقی مونده .
در شهریور سال 1320 بعد از اشغال ایران توسط متفقین رضاشاه به دلیل نزدیکی به آلمان نازی از سلطنت خلع و به جزیره موریس در آفریقای جنوبی تبعید شد و محمدرضا به جای پدر به سلطنت رسید . در ابتدا قصد بر این بود تا محمد حسن میرزا , نوه محمدعلی شاه قاجار به جای رضا شاه به سلطنت برسه که بعلت ندونستن زبان فارسی با همکاری محمد علی فروغی , نخست وزیر رضاشاه و دخالت دولت شوروی , محمدرضا شاه به سلطنت رسید . قصد شوروی از به سلطنت رساندن محمدرضا , تصاحب ایران به دلیل بی تجربگی محمدرضا بود . امیدی که به یاس بدل شد ..
دو رویداد مهم در این دوره برپایی فرقه دموکرات به رهبری پیشه وری ملعون و کودتا علیه شاه و تشکیل دولت ملی توسط مصدق خائن بود که هر دوی این فتنه ها به شکست انجامید . در سال 1326 پیشه وری فروپاشید و ارتش شاهنشاهی آذربایجان رو باز پس گرفت . در سال 1327 شاه از فوزیه جدا شد . در بهمن همین سال به شاه در دانشگاه تهران سو قصد شد و تنها گونه و کتف شاه آسیب دید و از مرگ بطور معجزه آسا نجات پیدا کرد . به دنبال این اتفاق حزب توده غیر قانونی و تمام اعضای اون به شوروی فرار یا دستگیر شده و آیت الله کاشانی ملعون هم به فلعه فلک الافلاک خرم آباد فرستاده و سپس به کشور لبنان تبعید شد که در نهایت در تاریخ 1329 دوباره به دعوت مصدق خائن به ایران بازگشت . کاشانی در تاریح 1340 به دلیل سرطان پروستات به درک واصل شد !
در همین سال شاه با ثریا اسفندیاری فرزند خلیل اسفندیاری و مادری آلمانی بنام اوا کارل ازدواج کرد که در نهایت منجر به جدایی شد . بانی این ازدواج شمس پهلوی , خواهر شاه بود . ثریا به علت بچه دار نشدن در سال 1336 به سوئیس رفت و یکماه بعد محمد رضا رسمن از او جدا شد . روابط بین ثریا و محمدرضا تا آخرین روز زندگی محمدرضا عاشقانه و در خفا ادامه داشت . از ثریا هیچ فرزندی متولد نشده و در نهایت در تاریخ 4 آبان سال 1380 در 69 سالگی به دلیل سکته مغزی در پاریس درگذشت .
زمانیکه مصدق به نخست وزیری رسید , سعی بر حذف سلطنت و برکناری محمدرضا شاه از سلطنت کرد . مجموعه این اقدامات باعث شد تا در مرداد 1332 مردم بر علیه مصدق شورش کنن و مصدق دستگیر و محکوم به اعدام شد که در نهایت با بخشش محمد رضا به 3 سال زندان محکوم شد . بعد از طی دوران زندان به ملک شخصی خود واقع در احمد آباد از توابع کرج تبعید و تا آخر عمر در اونجا ساکن بود . در 14 اسفند 1345 در ساعت 6 صبح مصدق به درک واصل و جسدش در یکی از اتاق های ملک خودش به گور سپرده شد !
بعد از پیروزی شاه و ماجرای کودتای 28 مرداد , محمدرضا شاه اقدام به آبادانی و مدرنیزه کردن ایران کرد و اصلاحات ارضی و در ادامه انقلاب سفید رو به مورد اجرا گذارد و کتاب انقلاب سفید جزئی از دروس مدارس دانش آموزان تمام ایران شد . از مهمترین دستآوردهای انقلاب سفید , دادن حق رای به زنان ایرانی برای اولین بار در تاریخ ایران و خاورمیانه بود . از اقدامات بسیار مهم محمدرضا شاه در این دوره به موارد زیر میشه اشاره کرد :
- تاسیس رادیو و تلویزیون ملی ایران – ایجاد یازده پایگاه هوایی در ایران – ساخت سد - مرزبندی بین ایران و عراق و حق کشتیرانی ایران در اروندرود – تاسیس سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی که امروزه به بیمه تامین اجتماعی تغییر نام داده – حضور نظامی ایران در جزایر سه گانه تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی – ساخت فرودگاههای بین المللی شیراز و اصفهان و مشهد و گسترش فرودگاه مهرآباد – مدرنیزه کردن ارتش شاهنشاهی – تغییر تاریخ ننگین کشور از هجرت اعراب به سال شاهنشاهی – تاسیس دانشگاههای بزرگ ایران شامل : دانشگاه آریامهر ( صنعی شریف سابق ) پلی تکنیک , پهلوی شیراز , فردوسی مشهد , دانشگاه ملی ( ش بهشتی سابق ) , دانشگاه هنر , دانشگاه اصفهان .ساخت دهکده المپیک و استادیوم 100 هزار نفری آریامهر ( آزادی سابق ) . ساخت میدان بزرگ شهیاد ( آزادی سابق ) به نشانه نماد تهران . تاسیس سپاه بهداشت , ترویج و آبادانی و دانش . تاسیس شرکت نفت اوپک . تاسیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور ( ساواک ) . ساخت زندان اوین . تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران و اقدام برای ساخت نیروگاه اتمی در بوشهر .
گوشه ای از دستاوردهای محمدرضا پهلوی بودن که امروز داشتن اینها رو مدیون اون هستیم !
در سال 1336 شاه توسط شهناز و زاهدی با فرح دیبا آشنا شد و این آشنایی به ازدواج انجامید . شهبانو فرح دیبا فرزند سهراب دیبا و فریده قطبی هستن . محمد رضا و فرح در تاریخ 29 آذر 1338 با هم پیوند زناشویی بستند .
در تاریخ 4 آبان 1339 رضا پهلوی ملقب به پهلوی دوم متولد شد و در تاریخ 1346 در مراسم تاجگذاری , فرح دیبا به مقام نیابت سلطنت و رضا پهلوی به مقام ولیعهدی رسیدند . از فرح دیبا 4 فرزند بنام های رضا , فرحناز , علیرضا و لیلا متولد شد که لیلا پهلوی در سال 1380 در شهر لندن در سن 30 سالگی به دلیل مصرف بیش از حد قرص خواب فوت کرد و در پاریس دفن شد .
رضا پهلوی قبل از کودتای اسلامیون در رشته خلبانی در آمریکا مشغول به تحصیل بود که بعد از جریان انقلاب , به کالیفرنیا رفته و در رشته علوم سیاسی مشغول به تحصیل شد . رضا پهلوی در تاریح 1365 با دختری بنام یاسمین اعتماد امینی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج 3 دختر به نامهای : نور و ایمان و فرح هست .
با اوج گیری تنش های اسلامیون و فریب مردم توسط خمینی , شاه مجبور به ترک ایران شد . محمدرضا شاه برای درمان پزشکی بیماری سرطان تحال به مرکز سرطان مموریال اسلون-کترینگ در آمریکا رفت . این سفر بهانه ای شد تا گروهی از دانشجو نمایان اقدام به حمله و تصرف سفارت‌ آمریکا در تهران کردند و بسیاری از کارمندان آمریکایی سفارت رو به گروگان گرفتن . شاه پس از خروج از بیمارستان ابتدا به مرکز پزشکی ویلفورد هال در پایگاه نیروی هوایی لاکلند در تگزاس ، و سپس به پاناما و مکزیک سپس از آنجا به مصر رفت و به دنبال این فداکاری و خروج از ایالات متحده , گروگان ها آزاد شدند . محمد رضا پهلوی در سن ۶۱ سالگی در ۵ مرداد ۱۳۵۹مطابق با ۲۷ ژوئیه ۱۹۸۰ در اثر بیماری ماكرو گلوبولينمي والدنشتروم در مصر درگذشت . پیکر مطهر وی در مسجد الرفاعی مصر به طور موقت دفن شده تا روزی در خاک ایران به خاک سپرده و به آرامش ابدی برسه . روحش شاد و یادش گرامی باد ..

اشرف پهلوی تنها بازمانده فرزندان پهلوی اول هست و همچنان در قید حیات .



........................................................................................

© تمام حقوق و مزايای این سایت متعلق به شخص شيوا میباشد

Design By Shiva © 2001