فرياد بي صدا

Disclaimer : In This Site , There Are Some Words That Aren't So Polite & May Not Be Suitable For Children Under +18  

Tuesday, July 29, 2008
شجره نامه دودمان پهلوی :

فکر کنم برای خیلی ها جالب باشه که بدونن سرنوشت خاندان سلطنتی ایران در طول این 30 سال چی شده و چه بلایی سر اعضای اون از زمان رضاشاه تا به امروز اومده و اونها شامل چه افرادی بودن و چه مشاغلی داشتن و چطور زندگی میکردن و در ... با توجه به اینکه بعضی از شما هم اطلاعات درستی در مورد اونها ندارین و اینکه خیلی از خدمات اونها به ایران و ایرانیان توسط این رژیم به خودش نسبت داده شده , در صورتیکه 80% دستاوردها و داشته های امروز ایران رو مدیون نظام شاهنشاهی پهلوی در ایران هستیم مخصوصن رضاشاه بعنوان شخصی که زیربناهای پیشرفت ایران رو پایه ریزی کرد و محمدرضا شاه که کشور رو به سمت ترقی و مدرنیزه کردن سوق داد که در نهایت و متاسفانه به دلیل کودتای اسلامیون این روند 30 ساله که متوقف شده . سوای بدی های این پدر و پسر و دیکتاتور بودن اونها که البته لازمه جو مردم اون زمان بوده , از انصاف دوره که خدمات بیشمار اونها رو فراموش کنیم یا به کسانی مثل احمدی نژآد نسبت بدیم :

همسران و فرزندان رضاشاه کبیر :

1- مریم سوادکوهی . ملقب به صفیه یا تاج ماه , دخترعموی رضا شاه و اولین همسر وی بود که به توصیه مادر رضاخان این ازدواج صورت گرفت و رضاخان رضایتی به این ازدواج نداشت . وی در تاریخ 1282 در جوانی فوت کرد .
فرزند : یک عدد با نام همدم السلطنه ملقب به مریم که ندیمه ملکه مادر بود و تمام اوقاتش رو با او میگذروند . وی با شخصی به نام ابوالفتح آتابای ازدواج و در سال 1357 در خارج از ایران فوت کرد . بعد از ازدواج خبری از وی در لیست اعضای دربار ثبت نشده تا زمان مرگ .

2- تاج الملوک آیرلمو , دختر یاور سرگرد آیرملو از سران قزاق و دوست رضاشاه بود . وی بعد از فوت رضا شاه دو همسر دیگه اختیار کرد به نامهای : قاسم ملک پور و رحیم علی خرم . در تاریخ 10 فروردین 1359 بدلیل کهولت سن در شهر نیویورک فوت کرد و هیچ یک از خاندان سلطنتی حاضر به پرداخت هزینه خاکسپاری وی نشدند به دلیل اینکه وی اسرار دربار رو در کتابی منتشر کرده بود و مورد خشم تمام خاندان سلطنتی شده بود . در نهایت شهبانو فرح دیبا با پرداخت 10 هزار دلار , هزینه کفن و دفن وی رو متحمل شد .

فرزندان : شمس , اشرف , محمد رضا , علیرضا .

- شمس پهلوی : ملقب به خدیجه متولد 1296 . اولین ازدواج با فریدون جم صورت گرفته . دومین ازدواج با عزت الله مین باشیان که بعدها تغییر نام داد و اسم مهرداد پهلبد رو انتخاب کرد . وی یک هنرمند بود . 3 فرزند از شمس باقی مونده به نامهای : شهباز , شهریار , شهرآزاد . شمس پهلوی در دربار به نام مهر معروف بود و به همین دلیل مهرشهر کرج که محل کاخ اختصاصی شمس بنام کاخ مروارید بود و امروزه هم هست , به مهرشهر تغییر داده شد . وی علاقه ای به سیاست نداشت و شوهرش بعدها وزیر فرهنگ و هنر شد و تا زمان انقلاب در این پست باقی بود و خودش عهده دار چندین موسسه خیریه بود . با وقوع کودتای اسلامیون در شهریور 1357 ایران رو به مقصد ترینیداد و سپس کارائیب ترک و ساکن همانجا شد . شمس در 10 اسفند 1374 در سن 78 سالگی فوت کرد و طبق آیین مسیحیان به خاک سپرده شد . لازم به ذکره که شمس پهلوی در جوانی به مسیحیت روی آورد و حتا در کاخ اختصاصی خودش محرابی برای نیایش ساخته بود .

- اشرف پهلوی : ملقب به فاطمه که از سوی مصدق خائن به ببر ماده شهرت پیدا کرد , دوقلوی محمدرضا بود و در سال 1298 متولد شد . اولین ازدواج وی به توصیه رضا شاه در سن کم با علی قوام بود که در سال 1320 به جدایی منجر شد و ثمره این ازدواج پسری بنام شهرام پهلوی نیا بود وی به شغل تجارت روی آورد و با دختر سرهنگ افشار بنام نیلوفر افشار ازدواج کرده و در حال حاضر ساکن آمریکاست . دومین ازدواج او با احمد شفیق خواهرزاده ملک فاروق بود که دو فرزند از وی بجا مونده به نام های : شهریار و آزاده شفیق . از دختر او خبری در دست نیست . پسر او والاگهر ( لقب به دلیل فرزند شاهدخت بودن ) شهریار شفیق افسر ارشد نیروی دریایی ارتش شاهنشاهی بود و با مریم اقبال فرزند دکتر منوچهر اقبال ازدواج کرد . بعد از انقلاب توسط خلخالی ملعون به اتهام خیانت تحت تعقیب قرار گرفت و بصورت غیابی حکم اعدام براش صادر شد . وی در تاریخ 30 بهمن 1357 از ایران به مقصد فرانسه خارج شد و به همسر و دو فرزندش پیوست در حالیکه اعضای سپاه با قایق موتوری در تعقیب او بودند وی خودش رو به کشور امارات رسانده و از آنجا به پاریس رفت . در سال 1358 قصد انجام کودتایی برای بازگرداندن شاه داشت که شکست خورد و بعد از آن زمانیکه از منزل اشرف در پاریس خارج میشد در ساعت 13 روز جمعه 16 آذر 1358 با اصابت دو گلوله به پشت سر و گردن توسط دو موتور سوار به قتل رسید . احمد شفیق و اشرف بعد از کودتای 28 مرداد از هم جدا و احمد شفیق بعدها بعلت عارضه سرطان فوت کرد . 40 سال بعد اشرف با جوانی بنام مهدی بوشهری پور در پاریس ازدواج کرد . اشرف همواره از سوی درباریان و مخالفان نظام شاهنشاهی مورد نفرت بوده . نقش گسترده وی در معاملات قاچاق مواد مخدر و ارتباط با مافیای ین المللی و همچنین تجارت سکس و دخالت های گسترده در دربار و امور کشوری حتا باعث نارضایتی محمدرضا شده بود . وی تنها بازمانده خاندان سلطنتی در حال حاضرهست و کتاب چهره ها در آینه وی معروف ترین کتاب اوست .

- علیرضا پهلوی در سال 1301 متولد شد . در سال 1323 وارد ارتش فرانسه شد و سال 1326 به ایران بازگشت . در زمان اقامت در فرانسه با دختری فرانسوی به نام کریستیان شولوسکی مجاری تبار ازدواج و حاصل این ازدواج پسری بنام علی پهلوی بود . دربار و شخص محمدرضا این ازدواج رو هرگز به رسمیت نشناخت و به همین دلیل همسر و فرزند وی اجازه ورود به ایران رو پیدا نکردن . علیرضا پهلوی در تاریخ 6 آبان 1333 درست زمانیکه خبر بچه دار نشدن محمدرضا و ثریا منتشر شد و شایعه شد که او ولیعهد خواهد شد در یک سانحه هوایی کشته شد . فرمان مرگ او به محمدرضا نسبت داده شده و همچنان در ابهام هست ! جسد او در کنار جسد مومیایی شده رضا شاه در شهر ری مدفون شد و قبل از وقوع انقلاب به مسجد الرفاعی مصر برده شد . بعد از مرگ علیرضا پهلوی , علی پهلوی به ایران آورده شد و تحت سرپرستی دربار قرار گرفت . وی به دلیل اینکه محمدرضا رو مسئول قتل پدر میدونست به سمت مذهبیون و قیام های مسلحانه انقلابیون کشیده و با اونها همراه شد . وی پس از کشته شدن دوستان همرزم خائنش مثل کاترین عدل و بهمن حجت در درگیری با ساواک , زندانی ولی به ضمانت ملکه مادر آزاد و به دستور شاه به آمریکا تبعید شد و بعد از انقلاب نام فامیلی خود رو تغییر داده و نام اسلامی اصل رو برای خودش انتخاب کرد !

3- توران امیرسلیمانی . متولد 1283 و زنی تحصیل کرده بود و دیپلم خود را از مدرسه ناموس تهران گرفته بود . در سن 19 سالگی به عقد دائم رضاشاه در اومد و در تاریخ 1302 بعلت ناسازگاری از رضاشاه جدا شد . بعد از جدایی در سال 1324 با یکی از تجار معروف بنام ذبیح الله ملک پور ازدواج کرد و در سال 1357 با وقوع انقلاب ایران رو به مقصد آلمان ترک گفت . در نهایت به علت کهولت سن به خانه سالمندانی واقع در پاریس سپرده شد و تا زمان مرگ به سال 1374 در سن 91 سالگی ساکن آنجا بود .
فرزند : یک عدد با نام غلامرضا .

- غلامرضا پهلوی : متولد 25 اردیبهشت 1302 . وی در سال 1326 با هما اعلم دختر نوه وثوق الدوله ازدواج کرد و صاحب دو فرزند به نامهای مهرناز و بهمن شد . مهرناز پهلوی در سن 3 سالگی فوت کرد . بعد از مدتی این دو از هم جدا و غلامرضا با دختر سرلشکر منصور جهانبانی بنام منیژه جهانبانی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج 3 فرزند به نامهای مریم , آذر و بهرام هست . وی بعد از اشرف منفورترین شخصیت خاندان سلطنتی شمرده میشه و وجهه خاندان پهلوی رو در نزد مردم خراب کرده . مشاغل او شامل آجودان ویژه شاه , نمایده رسمی شاه . عضویت در شورای نیابت سلطنت . رئیس کمیته المپیک . رئیس باشگاه سوارکارن . ریاست بازرسی عالی فرماندهان بود . اتهامات وی دست داشتن در فساد مالی گسترده و اعمال نفوذ در فعالیت های غیر قانونی اقتصادی عنوان شده !

4- عصمت دولتشاهی . دختر رئیس دربار داخلی رضاشاه به نام : غلامعلی میرزا مجلل الدوله دولتشاهی بود . وی در سال 1284 متولد شد و در تاریخ 1302 به عقد رضاشاه در اومد . در زمان تبعید رضاشاه همراهش به جزیره موریس رفت و همراه با جسد رضاشاه به تهران بازگشت و ساکن ویلای خود در شمیران شد و تا آخر عمر در همانجا ساکن بود . در تاریخ 1374 در سن 90 سالگی بدلیل کهولت فوت کرد .
فرزندان : عبدالرضا , احمدرضا , محمودرضا , فاطمه , حمیدرضا .

- عبدالرضا پهلوی : متولد 1303 . در سال 1329 با پری سیما زند , دختر ابراهیم زند از سیاستمداران دربار ازدواج و صاحب دو فرزند به نامهای : کامیار و سروناز شد . وی با تمام اعضای خاندان سلطنتی دچار مشکل و اختلاف بود و به همین دلیل از دربار کناره گرفت و بیشتر وقت خودش رو صرف شکار در ایران و سایر نواحی جهان و تاکسیدرمی حیوانات میکرد . نیمی از حیوانات موزه دار آباد تهران حاصل شکارهای عبدالرضا پهلوی هستن . وی بیشتر در ملک 3700 هکتاری خود در دشت ناز ساری مشغول کشاورزی مکانیزه بود . وی بعد از انقلاب در سال 1357 ایران رو ترک و هیچ یک از خاندان پهلوی از محل وی و فرزندان او خبری ندارند . احتمال داده شده وی نام و نام خانوادگی خود را تغییر داده و احتمالن فوت کرده .

- احمدرضا پهلوی : متولد 5 مهر 1304 . در سال 1325 با دختری بنام سیمین تاج بهرامی دختر دکتر احیا السلطنه بهرامی ( کسی که در مجلس توی گوش مدرس ملعون زد ) ازدواج کرد . حاصل این ازدواج دو فرزند به نام شاهرخ و شهلاست . در سال 1333 از همسرش جدا و در سال 1337 با رُزا بزرگ نیا دختر محمد بزرگ نیا معروف به دانش بزرگ نیا ازدواح کرد . حاصل این ازدواح 3 فرزند به نامهای شاهین , شهرناز , پری ناز بود . او هم مثل برادر خود کمتر در دربار حضور داشت و بعد از انقلاب هم به همراه فرزندان از ایران رفت و در خارج از کشور درگشته !

- محمود رضا پهلوی : متولد 12 مهر 1305 . در سال 1333 با دختری بنام مهردخت اعظم زنگنه ازدواج کرد که بعد از 3 سال به جدایی منجر شد . ولی در سال 1343 با مریم اقبال ازدواج کرد که این ازدواج هم به حدایی منجر شد و مریم اقبال سپس با شهریار شفیق پسر اشرف ازدواج کرد . عمده فعالیت او در اقتصاد ایران بود و صاحب کارخانجات و صنایع مهمی در ایران بود . سهام بسیاری از کارخانه ها و چندین معدن و کارخانه آجر پزی و لاستیک سازی و 24 موسسه صنعتی و .. همگی متعلق به اون بود . وی پس از انقلاب ایران رو ترک و در خارج از کشور درگذشته .

- فاطمه پهلوی : متولد 8 آبان 1307 . وی در سال 1327 با وینسنت میلر آمریکایی ازدواج کرد و صاحب دو فرزند بنام کیوان و داریوش شد . در مرداد 1338 از شوهر خود جدا و در آبان همون سال با ارتشبد محمد خاتمی ازدواج کرد . محمد خاتمی در سال 1355 در جریان کایت سواری در حوالی سد دز با کوه برخورد و کشته شد . از وی دو پسر بنام کامبیز و رامین بجا ماند . فاطمه بعد از انقلاب مدتی در پاریس ساکن شد . بعد از مدتی به دلیل عارضه سرطان سینه به لندن رفت و به دلیل پیشرفت بیش از حد بیماری در سال 1366 در لندن به سن 58 سالگی فوت کرد .

- حمیدرضا پهلوی : متولد تیر 1311 . وی مایه ننگ خاندان سلطنتی بود . پس از مرگ رضا شاه در سال ۱۳۲۳ برای ادامه تحصیل به بیروت فرستاده شد ولی پیشرفتی در این زمینه نداشت و در عوض اهل خوشگذرانی بود . به همین خاطر در سن ۱۹ سالگی مقدمات ازدواج او فراهم شد و در سال ۱۳۳۰ با دخترعموی مادرش , مینو دولتشاهی فرزند ابوالفتح دولتشاهی ازدواج کرد و صاحب یک دختر به نام نیلوفر شد ولی این ازدواج اندکی بعد به دلیل ادامه بی بند و باری شاهپور حمیدرضا منتهی به جدایی شد . سپس با هما خامنه ازدواج کرد که از او هم صاحب دو فرزند به نامهای نازک و بهزاد پهلوی شد . این ازدواج هم دوامی نیافت و حمیدرضا پهلوی همچنان در مجامع و محافل موجبات آبروریزی خانواذه سلطنتی را فراهم میکرد تا اینکه در سال ۱۳۴۰ به دستور محمدرضا بطور کامل از دربار طرد و عنوان شاهزادگی از او سلب گردید . وی به علت عدم ارتباط با خاندان پهلوی ، پس از انقلاب ایران رو ترک نکرد و نام خانوادگی اسلامی رو برای خودش انتخاب کرد اما در ادامه به دلیل ایجاد خانه فساد و مجالس قمار توسط کمیته های انقلاب زندانی و در سال ۱۳۷۰ به درک واصل شد .

همسران و فرزندان محمدرضا پهلوی :

1- فوزیه فواد : فرزند : مهناز – در حال حاضر زنده و ساکن اسکندریه . متولد : 1921- تنها نام باقی مانده از فوزیه , میدانی به همین نام در تهران بود که امروز به نام میدان امام حسین نامیده میشه .

2- ثریا اسفندیاری . متولد تیر 1311 از ایل بختیاری – در تاریخ 4 آبان 1380 به سن 69 سالگی بر اثر سکته مغزی در آلمان فوت کرد و در گورستانی در مونیخ دفن شد . تنها بازمانده خاندان اسفندیاری برادرش بیژن بود که یک هفته بعد از فوت ثریا درگذشت .

3- فرح دیبا : متولد 22 مهر 1317 . در سن دو سالگی پدرش سهراب دیبا رو از دست داد . فریده قطبی مادر او به همراه فرح به منزل محمد علی قطبی دایی فرح نقل مکان کردن . فرح در مدرسه ژاندارک و دبیرستان رازی تحصل کرد و بعد از دیپلم به همراه پسر دایی خود به پاریس رفت و مشغول تحصیل در رشته معماری شد . فرح در 1338 بطور اتفاقی در یک پارتی با شهناز پهلوی و اردشیر زاهدی آشنا شد و توسط این دو نفر به محمد رضا معرفی شد . این آشنایی منجر به عقد و ازدواج در تاریخ دوشنبه 29 آذر 1338 انجامید . وی پس از تاجگذاری در سال 1346 به مقام نیابت سلطنت رسید و نشان درجه یک آریامهر رو دریافت کرد . وی در زمان کودتای انقلابیون تصمیم به موندن در ایران و اصلاح امور رو داشت که با محالفت شاه مجبور به ترک ایران شد . از شهبانو فرح پهلوی یادگارهای بسیاری در تهران باقی مونده که شامل :
- پارک سنگی ( جمشیدیه سابق که ادامه این پارک توسط رفسنجانی گسترش پیدا کرده ) – برج شهیاد ( آزادی سابق ) – فرهنگسرای نیاوران – پارک شاهنشاهی ( ملت سابق ) – موزه هنرهای معاصر – تئاتر شهر – تاسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان – دفتر کار فرح که امروزه به نام مرکز تحقیقات فیزیک نظری معروف هست – تالار رودکی – تاسیس سازمان انتقال خون ایران - دانشگاه فرح پهلوی ( الزهرای سابق ) – جمعیت بهزیستی ایران ( سازمان بهزیستی سابق ) .

فرزندان : رضا , فرحناز , علیرضا , لیلا .

- رضا پهلوی : متولد 9 آبان 1339 . رضا پهلوی پیش از وقوع انقلاب ۵۷ در حال تحصیل در رشته خلبانی در آمریکا بود . پس از مرگ محمدرضا پهلوی در مصر ، راهی مراکش و سپس آمریکا شد و در رشته علوم سیاسی از دانشگاه‌ کالیفرنیای جنوبی در ایالات متحده آمریکا مدرک لیسانس خود رو در رشته علوم سیاسی دریافت کرد . رضا پهلوی در سال ۱۳۶۵ با دختری ایرانی به نام یاسمین اعتماد امینی ازدواج کرد و اکنون صاحب سه دختر از وی به نام‌های نور ، ایمان و فرح هست .

- فرحناز پهلوی : متولد 22 اسفند 1342 ملقب به والاحضرت شاهدخت فرحناز پهلوی . او تحصیلات خود رو در ایران و در مدرسهٔ ویژهٔ نیاوران در تهران انجام داد ولی به دلیل انقلاب در سال 1357 به همراه خانواده ناگزیر به ترک کشور شد و سپس در اوایل دههٔ ۸۰ به کالج آمریکایی قاهره در مصر رفت و بعدها به آمریکا رفت و یک سال در کالج بنینگتون در ورمونت تحصیل کرد . او سپس به دانشگاه کلمبیا رفت و تحصیلات خود رو ادامه داد و به درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی اطفال دست یافت . وی در حال حاضر در نیویورک زندگی می‌کنه .

- علیرضا پهلوی ( دوم ) : متولد هشتم اردیبهشت سال ۱۳۴۵. نام وی از روی نام عموی درگذشته‌اش علیرضا پهلوی اول انتخاب شده . او پس از رضا پهلوی ، آخرین ولیعهد ایران در خط سلطنت به شمار میاد . وی با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ در حالی که کودکی بیش نبود ، به همراه خانواده کشور رو ترک و در خارج از کشور به تحصیل و زندگی پرداخته . وی در سال ۱۳۸۱ با خانمی ایرانی با نام سارا طباطبائی نامزد و سپس ازدواج کرد و هم اکنون به همراه همسرش زندگی می‌کنه . وی از دانشگاه پرینستون و دانشگاه کلمبیا موفق به کسب مدرک لیسانس و فوق لیسانس شد و در سال ۱۳۸۳ موفق به کسب مدرک دکترا در رشته ایران‌شناسی قبل از اسلام از دانشگاه هاروارد گردیده .
شاهزاده علیرضا پهلوی نفر دوم به تاج شاهنشاهی در خاندان پهلوی پس از برادر بزرگ‌ترش شاهزاده رضا پهلوی شمرده میشه . وی همچنین به زبانهای انگلیسی، فرانسه و فارسی تسلط کامل داره .

- لیلا پهلوی : متولد ۷ فروردین ۱۳۴۹ . لیلا تحصیلات خودش رو در دانشگاه براون در رشته ادبیات تطبیقی باتمام رسانید . در سن ۳۰ سالگی در حالی که هنوز مجرد بود ، در هتلی در شهر لندن بخاطر استفاده بیش از حد از قرص‌های خواب آور در تاریخ 20 خرداد 1380 جان خود رو از دست داد . بعضی احتمال خودکشی رو محتمل میدونن . وی در کنار آرامگاه مادربزرگش فریده قطبی در پاریس دفن شده .

* نکته ها : اونهایی که به علم روح شناسی علاقه دارن از روی این شجره نامه جالب میتونن رویدادهای جالبی رو کشف کنن . مخصوصن اینکه تولدها و طلاق ها و مرگ ها تقریبن بصورت موازی و روی یه زمان بندی جالب صورت گرفته . همینطور ماه تولد افراد خاندان سلطنتی در ماه های خاصی بوده و بطور خیلی جالبی ماه مرگ اونها با تولد اعضای بعدی هماهنگی جالبی داره گویا زمان بندی جالبی روی تولد فرزندان در ماه خاصی مد نظر والدین بوده !!!



........................................................................................

© تمام حقوق و مزايای این سایت متعلق به شخص شيوا میباشد

Design By Shiva © 2001