فرياد بي صدا

Disclaimer : In This Site , There Are Some Words That Aren't So Polite & May Not Be Suitable For Children Under +18  

Saturday, April 19, 2008
حراج نان :

یادش بخیر اون قدیم قدیما هر کی میخواست حرف از یه غذای بی ارزش و ارزون قیمت بزنه میگفت : برو نون خالی سق بزن ! خب این قضیه مال چه زمانیه ؟ زمانی که من اندازه شپش بودم و همراه مادرم میرفتیم نونوایی نون بخریم , یا شاید هم خیلی قبل تر ! نون لواش بود یک تومن . نون بربری بود پونزه زار , یک تومن و پنج زار . سنگک بود بیست پنج زار , 2 تومن و پنج زار ! تافتون دو تومن ! حالا این در صورتی بود که پدران ما همین ها رو به قیمت های خیلی ارزونتری میخریدن و بازم بدتر اینکه پدران اونها هم اینها رو به قیمت های دینار و سنار و شاهی و قرون و .. میخریدن و اون دیگه خنده دار تر بود که حتا به ریال هم نمیرسید چه برسه به تومن !!!!

جراید : نانوایی خیابان زرافشان شهرک غرب تهران با نصب تابلوی : ما آرد را به نرخ هر کیلو 340 تومان خریداری می کنیم , نانهای سنگک خود را تا قیمت یک هزار و 500 تومان عرضه می کند . به گزارش آفتاب به نقل از رادیو تهران ،خبر این رویداد در برنامه صبح تهران امروز 28 فروردین از سوی یک شنونده و سپس گزارشگر این برنامه بازتاب یافت .

در زیر این خبر میخونیم که نانوای مربوطه در توجیه اقدام خودش به فروش نان 1500 تومنی نوشته که هم آرد اعلاء ست و هم طریقه پخت نان منحصر به فرده و بعضی خریداران هم نوشتن که نون هایی که از اینجا میخرن نظیر نداره و یادآور 50 تا 100 سال پیشه که نونها خیلی عالی و با کیفیت بودن !! حالا راست و دروغش رو نمیدونم ولی من همیشه عقیده داشتم آدم پول خوب بده , چیز خوب هم میخوره یا به عبارتی هر چقدر پول بدی همونقدر آش میخوری ! به نظر من خوبه مثل خارج همه نوع قیمتی در دسترس باشه . کسانیکه پول دارن , لباس و مواد غذایی و امکانات رفاهی خیلی گرون قیمتی رو استفاده میکنن و کسانی که وضع مالی خوبی ندارن , برای اونها هم امکانات مناسب هست . بعبارتی در خارج از ایران برای هر درآمدی امکانات وجود داره . در داخل ایران خیلی ها حاضر هستن پول زیاد بدن , ولی جنس درست و حسابی دریافت کنن که متاسفانه این یک رقم وجود خارجی نداره ! یعنی تو پول زیاد میدی , ولی آشغال و بنجل تحویل میگیری . خیلی ها حاضرن 1500 تومن بدن , ولی نونی تحویل بگیرن که 5 دقیقه بعد از در اومدن از تنور مثل آجر نشه که وقتی بکوبی به دیوار , دیوار بیاد پایین , وای به اینکه این نون بره توی معده و خشت بیاد از زیرت بیرون !!!! اینطور نباشه که بری نونوایی ای که به بهانه های واهی قیمت نون رومیکنه 500 تومن ولی کیفیت نون همون آشغالیه که بود . اینطور نباشه که کسی که درآمد کمی داره وقتی به این نونوایی ها مراجعه میکنه باهاش مثل سگ رفتار کنن و از روی ناچاری و ترس از آبرو ریزی مجبور بشه بجای نون 200 تومنی , تقاضای نون 500 تومنی کنه !

صبح آرتین رو فرستادم برای ناهار بره یه دونه نون سنگک بخره بیاد , نیم ساعت بعد پیداش شد و گفت : شیوا نون شده 500 تومن !!!! همین دیروز 200 تومن بود و یه شبه شده بود 500 تومن . نه اندازه و نه وزن نون هیچ تغییری نکرده بود که بگیم وزنشو اضافه کرده و گرونتره ! یکساعت باهاش دعوا میکردم که چرا خریدی و باید می اومدی خونه ! اونم میگفت که همه جا انگار نون گرون شده و ... ! بعد که این خبر رو توی سایت تابناک خوندم , دیدم که نه بابا ! انگار این نونوایی ما خیلی خوش انصاف تشریف داره که سنگک رو میده 500 تومن !!!!!
یاد قدیما به خیر ! چه غذاهایی در فهرست غذاهای گدایی و فقیر فقرا بود که امروز همون غذاها و خوراکی ها در زمره خوراکی های اشرافی به حساب میان ! قدیما والا میگفتن گداها شام نون و پنیر میخورن . نیمرو رو غذای چپ و چول ها میدونستن ! نون خالی هم که غذای بی خانمان ها و افراد ولگرد بود . یا طرف میخواست بگه من شام یه غذای ساده و ارزون میخورم میگفت شب ها فقط نون و پنیر و سبزی میخورم ! یا فلانی میگفت ما شب نون و ماست میخوریم !!
حالا فکر میکنین این خوراکی های فقیر فقرا امروزه چند در میاد ؟ مفت ! صلواتی !
- پنیر 400 گرمی 2200 تومن قیمت داره + نون بربری 200 تومنی میشه چقدر ؟ میشه 2400 تومن .
- تخم مرغ شونه ای 4200 تومن هست . میشه دونه ای 175 تومن + نون 200 تومنی + کره 50 گرمی 500 تومنی که البته تازگی ها کره هم نایاب شده = 1050 تومن .
- پنیر + سبزی خوردن کیلویی 950 تومن + نون = 3 – 4 هزار تومن !
- ماست 2 کیلویی 3000 تومن یا میماس 100 گرمی 700 تومن + نون و ...
خب میبینین که این روزها فقیر فقرای ما هم دیگه جزو اشراف به حساب میان و اگه بخوان این غذاهای اعیونی رو بخورن به فلاکت میافتن و شورتشونم باید حراج کنن ! وای به اینکه بخوان برن سراغ مرغ و گوشت و ... ! اگه بازم بخواهیم بریم رده پایین تر , میتونیم از اشکنه و کله جوش و سیب زمینی آب پز و آت و آشغال های دیگه ای اسم ببریم که من فقط اسمشونو شنیدم و هرگز نه دیدم نه لب زدم ! حتا همین ها هم قیمت های سرسام آوری دارن . کشک 300 گرمی 1100 تومن . پیاز کیلویی 700 تومن . سیب زمینی کیلویی 800 تومن . حالا یه خانواده 4 نفره میخوان چه کوفتی بخورن , من نمیدونم . برنج هم که دیگه صحبتشو نکن که شده کیلویی 4000 تومن . اونوقت یه حروم زاده ای به اسم احمدی نژاد میگه وضع مردم خیلی خوب شده چون امسال تعداد مسافرت ها زیاد بوده . دیگه نمیگه که بخاطر جیره بندی بنزین مردم بدبحت که در سال 2 بار میرفتن مسافرت , نتونستن همون یکبار در سال گذشته رو هم برن و کلی صرفه جویی کردن تا تونستن برای عید از خجالت زن و بچه هاشون در بیان و این شده ملاک رئیس جمهور مشنگ الدنگ ملنگ ما و مشاورین الدنگ تر از خودش . اون زمان که کارشناسان اقتصادی به این مشنگ زبون نفهم میگفتن اینقدر پول نفت رو به جامعه تزریق نکن و گه نزن به اقتصاد , میگفت شماها طرفدار آمریکا هستین و همتون دشمنین با دولت . حالا که مثل خر چلاق مردنی توی گل گیر کرده و ریده به سر خودش و مردم , نه راه پس داره نه راه پیش و هر روز که میگذره بیشتر قبر خودش و نظام نکبتش و مردم رو میکنه !

من میلیاردها ثروت هم داشته باشم به خدا زورم میاد 4000 تومن بدم تخم مرغ بخرم ! زورم میاد 13 هزار تومن بدم گوشت بخرم . زورم میاد 4000 تومن بدم برنج بخرم . زورم میاد نون 1500 تومنی بخورم . آخه اینا یعنی چی ؟ همین طوری پیش بره مردم همدیگه رو خام خام میخورن . تازه اعلام شده اگه وضع همین طور پیش بره تورم که الان 50% هست میشه 100% تا آخر امسال . فقط دو نکته رو نمیتونم درک کنم و اونم اینه که یا مردم واقعن پولدارن , یا واقعن خیلی خر و احمقن . از این دو حالت خارج نیست و خودتون منظورمو خوب متوجه میشین ...



........................................................................................

© تمام حقوق و مزايای این سایت متعلق به شخص شيوا میباشد

Design By Shiva © 2001