فرياد بي صدا

Disclaimer : In This Site , There Are Some Words That Aren't So Polite & May Not Be Suitable For Children Under +18  

Friday, April 04, 2008
تهران گردی , خانه صادق هدایت :

شاید باورتون نشه ولی تا به امروز یه برگ هم از صفحات کتابهای صادق هدایت یا همون حماقت رو نخوندم و اصلن هم نمیدونم کی هست و کی نیست ؟!؟ فقط میدونم یه کتاب معروف داره به اسم بوف کور و نویسنده ست و با گاز توی فرانسه خودکشی کرد و آدم هایی هم که طرفدارش هستن کمی تا قسمتی مغزشون پاره سنگ بر میداره و یه چیزیشون میشه , همین . بیشتر از این ازش چیزی نمیدونم . هر وقت هم اسمشو میشنونم نمیدونم چرا ناخودآگاه یاد ون گوگ می افتم . همون نقاش مشنگ ! چند سال پیش فکر کنم حدود 8 یا 9 سال قبل بود که یه مطلبی میخوندم توی این مجله های زرد در مورد صادق هدایت و خانه ای که ازش باقی مونده و برادری که داره و هنوز هم انگار زنده ست و لوازماتش که در موزه ای گذاشته شده و برام جالب اومد که برم و ببینم این آدم کی بوده ؟ ولی از اون موقع تا به امروز فرصتی دست نداده بود . نه اون زمان دوربین دیجیتالی بود نه فرصتی بود و نه وقتشو داشتم . توی این تعطیلات نوروزی تصمیم گرفتم تا جایی که میشه برم سراغ همین شهر خودم , تهران و اونو کشفش کنم . مثل همه کارهای دیگه ما که عجیب و غریبه , ما جهانگردیمونو بجای اینکه از کشور خودمون شروع کنیم از فرنگستان شروع کردیم و بیشتر از اونکه ایران رو دیده باشم و بشناسم , خارج از ایران رو میشناسم مخصوصن بعضی کشورها رو که حتا نقشه های متروشون رو هم حفظ هستم در صورتیکه من از ایران فقط کیش رو دیدم اونم نه جاهای دیدنیش رو , چون برای کاری رفته بودم و نشد و چند دفعه ای هم شمال ایران رو اونم شهرهای دره پیتش مثل بابل و بابلسر و انزلی و شاهی و بچه هم بودم بابای ما به زور ما رو برده بود تبریز تا به اجدادش ما رو معرفی کنه و منم اینقدر کوچیک بودم که هیچی یادم نیست و دیگه هیچ ! حتا تهران خودمون رو هم بجز چند نقطه روندش رو بلد نیستم اونم طبق معمول بالای شهر !!!!

برای پیدا کردن دیدنی های ایران و مخصوصن تهران خراب شده , شما با وضعیت فجیعی روبرو هستین . من هر کشوری که رفتم , هیچ سوالی از کسی نپرسیدم کافی بوده برم تو یکی از ایستگاههای مترو یا یکی از دکه های روزنامه فروشی و یه نقشه مجانی بردارم و توی اون کل دیدنی های اون شهر رو با تصویر گویا و خطوط مترو و اتوبوس و تاکسی و ... نوشته باشه و من بدون حتا یک کلمه حرف زدن , صاف برم جایی که میخوام و برگردم . مثلن همین لندن رو من یکهفته ای کلش رو با حوصله گشتم و تموم شد ! تهران اما وضعش خیلی خرابه و شما واقعن نمیدونی کجا باید بری و چطور بری و اصلن چه جاهایی هست . شانس بیاری کسی دیده باشه و بهت بگه یا توی کتابی و مجله ای بتونی اطلاعات بسیار ناقص و عجیبی پیدا کنی . نقشه ای نیست و اطلاعات ناقص یا حذف شده هستن یا اون مکان به قوه جن و بسم الله از صحنه گیتی غیب شده و بجاش برج یا مسجد سبز شده ! اتفاق بدتری هم در راهه و اونم سرنوشتی مشابه زهرا کاظمیه که ممکنه سر شما بیاد . طبق معمول ایران هیچ قانونی نداره و بطور کل عکاسی در ایران آزاده ولی این قانون نوشته شده ولی مثل سایر قوانین اجرا نمیشه و شما رو میتونن مثل آب خوردن به جرم عکاسی از حتا یه درخت دستگیر کنن و چیز چپون ! نکته بعد اینکه نیمی از بناهای تاریخی تهران مصادره ای هستن و هر کدوم به یکی از ارگان ها و ستادها و سفارت ها و اره اوره ها و شمسی کوره های گدا گودول خودی (!) واگذار شده و شما شانس بیارین بتونین فقط از درب اون مکانها عکس بگیرین و دیدن کنین و برای رفتن به داخل یا صاحبش راهتون نمیده یا ازتون مجوز میخوان و گرفتن مجوز هم یعنی رفتن هتل اوین که ؛ فلانی تو برای چی میخوای عکس بگیری از اینجا و ثابت کن ضد انقلاب نیستی !!!! احمدی نژاد بیار و باقی قضایا ...
خونه صادق هدایت رو با مکافات عجیبی تونستم پیدا کنم اونم از جستجو توی اینترنت و سایت صادق هدایت . خیابونهایی هم که آدرس داده شده بود یا وجود خارجی نداشت و اسمشون عوض شده بود یا اینکه اصلن بی ربط بودن و دقیق نبود .
http://farm3.static.flickr.com/2082/2352733094_b1226319d7_o.jpg
دیگه اینکه وقتی به محل میرفتی میدیدی خیابون شده یک طرفه یا ورود ممنوع ! خود رفتن به این مکانها هم دردسر ترافیک و اعصاب خرد شدن داشت . بعد از کلی دردسر محل رو پیدا کردم و رفتم سراغش . خیابون یکطرفه شده بود و مجبور 6 کیلومتر دورتر ماشین رو نگه داشتم و پیاده رفتم سراغ خونه . طبق اطلاعاتی که جمع کرده بودم نوشته بود خانه صادق هدایت جنب بیمارستان امیر اعلم هست و کنارش هم یک مهد کودک !
http://farm3.static.flickr.com/2420/2352733086_cd2c9dfa34_o.jpg
حالا وقتی بری و ببینی اون مهد کودک خود خونه صادق هدایت شده و در و دیوارش رو گرفتن گل و بته کشیدن , فحش خوار – مادر هم کمه که بهشون بدی !!!!! خونه رو پیدا کردم در صورتیکه شده بود مهد کودک صادقیه ! نمیدونم خونه یکی از مثلن نویسندگان نامدار ایرانی رو چرا باید بکنن مهد کودک و برینن بهش ؟!؟ به هر حال مشغول عکس گرفتن شدم و یهو دیدم پرده پنجره کنار رفت و یکی با دست اشاره کرد نگیر . تو ایران هم نگیر یعنی بگیر و ما هم تند تند چند تایی گرفتیم و اومدیم در بریم یارو افتاد دنبالمون که وایسا برای چی عکس میگرفتی ؟! دو ساعت توضیح دادم به مرتیکه تا دست از سرم برداشت . با اینهمه هر چی اصرار کردم نذاشت برم از تو هم عکس بگیرم و ما هم فقط از در و دیوار عکس گرفتیم و برگشتیم .
http://farm3.static.flickr.com/2285/2357614990_c1ca51662a_o.jpg
دو 3 تا خونه دیگه هم رفتم مثل اتحادیه و شقاقی و وثوق الدوله و امام جمعه و .. که همه اونها بدتر از این بودن . باز خوبه اینو خراب نکرده بودن و سالم بود اون یکی ها که فقط یا سر درشون باقی بود یا کلن غیب شده بودن یا بنیاد مزلفان گرفته بودشون و بلاهایی سرشون آورده بودن که لیستمو پاره کردم انداختم دور چون دلم آتیش میگرفت از دیدنشون .

من فقط سوالم اینه که آیندگان درباره ما چی فکر میکنن ؟ کسی که مثلن 40 سال بعد میخواد بره خونه صادق هدایت رو ببینه و اثری ازش پیدا نمیکنه , چی پیش خودش میگه ؟ در صورتیکه در غرب تمام هنرمندان و افراد معروف لوازم و محل زندگی و حتا شورت و کرستشون رو هم از صد سال قبل نگه میدارن ولی ما چی ؟ اینها خیانت به آیندگان و فرهنگ و تاریخ ما نیست ؟



........................................................................................

© تمام حقوق و مزايای این سایت متعلق به شخص شيوا میباشد

Design By Shiva © 2001