فرياد بي صدا

Disclaimer : In This Site , There Are Some Words That Aren't So Polite & May Not Be Suitable For Children Under +18  

Saturday, March 22, 2008
جشن ایرانی یا عربی :

نوروز دوباره اومده به خونه های ما . بوی نوروز رو فقط میشه توی ایران حس کرد و هر جای دیگه دنیا که باشی حتا جاهایی مثل لس آنجلس یا دوبی که ایرانی وول میزنه , بازم حال و هوای نوروز رو حس نمیکنی . انگار همه چیز این رسم باستانی با این آب و خاک پیوندی ناگسستنی خورده . ولی بعضی ها هستن که سعی میکنن نوروز رو به چالش بکشونن . اون هم با قرار دادن کتابها و دعاهای عربی در کنار سفره هفت سین . جشنی که سابقه 7000 ساله داره و امروزه بعضی ها اونو با مذهب آلوده کردن و سعی دارن از ایرانی بودنش کم کنن .
میدونین چرا نوروز تنها جشنی بود که هرگز در طول تاریخ حذف نشد و مورد تحریف قرار نگرفت و هیچ دولت و حکومتی نتونست اونو از مردم بگیره ؟ در صورتیکه در طول تاریخ خیلی از مراسم و آداب و رسوم مردم رو تونستن تغییر بدن و ازشون بگیرن ولی نوروز و جشنهای اصیل ایرانی همچنان باقی موندن و جاودانه شدن . علت اینه که نوروز جشنی بود غیر مذهبی . هر مراسمی که تحت شعاع مذهب قرار گرفته در طول تاریخ حذف شد ولی نوروز رو به این علت نتونستن حذف یا تغییر بدن که جشنی بود غیر مذهبی !
یکی دیگه از علت های جاودانگی نوروز , مردمی بودن اون بوده . هر چیزی که مردمی و ریشه دار و اصیل باشه هرگز تغییر نمیکنه و همیشه جاویدان باقی میمونه .
دلیل دیگه ماندگاری نوروز , اصالت و ریشه دار بودنش هم در تاریخ این مرز و بوم داشته و هم اینکه جشنی بوده که مظهر زنده شدن طبیعت بود . سرآغاز نو شدن زمین و شکوفایی درختان و گیاهان و آبادانی زمین و بارش باران بهاری و ... بعبارتی نوروز پیوندی ناگسستنی داشته با طبیعت و جشن طبیعت بوده .
دلیل دیگه پایداری نوروز در ذات شادی اون بوده . اینکه جشنی شادی آفرین بود و بدور از غم و ماتم و عزا و روضه و سیاهی و یادآوری مرگ . سبزی و طراوت . اینکه در اون غم و غصه جایی نداشته و در قلب مردم تونسته ریشه بگیره و جاودانه بشه .

و حالا ما میبینیم جشنی که اصالت و ریشه اون کاملن ایرانی هست رو عده ای از مردم ناآگاهانه دارن به مظاهر غیر ایرانی آلوده میکنن . من مخالف مذهب شما نیستم ولی هر چیزی بجای خود . سفره هفت سین ایرانی چه جای کتاب اعراب و یا مذهب شما رو داره ؟ چرا مذهب رو به جشن وصل میکنین ؟ چرا فکر میکنین بدون خوندن آیه یا مقلب القلوب والابصار نوروز شما تحویل نمیشه ؟ آیا این جشن سابقه 1400 ساله داشته و با ظهور اسلام کشف شد که سرآغازش رو هم آیه های عربی قرآن باید افتتاح کنه ؟ و یا این جشن باستانی و کهن بیش از 4000 سال قبل از ظهور اسلام هم بوده و نیاکان و پیشینیان ما اونو جشن میگرفتن ؟ آیا بهتر نیست بجای قرار دادن کتاب قرآن , شاهنامه فردوسی یا حافظ قرار بدین ؟ و یا کلن هیچ کتابی در سفره هفت سین نذارین ؟ سنت نوپای گذاشتن پول در لای صفحات قرآن رو چه کسی باب کرده ؟ آیا فکر میکنین این هم جزیی از سنت های ایرانیان بوده ؟
112 سال پیش تهرانی ها اولین مردمانی بودم که رسم عیدی دادن رو به مادیات آلودن و از پول های رایج برای کودکان و سکه های طلا و گردنبند و زیور آلات طلا برای عیدانه استفاده کردن ! تا قبل از اون این سنت بصورت اهدای هدایای ارزشمند بود و شال و پارچه و ادویه جات و کالاهای ارزشمند و صنایع دستی و ظروف زیبا و ... مورد استفاده قرار میگرفت .

پسرم موقع سال نو از من سوال میکرد چرا قرآن نذاشتی مثل تلویزیون سر سفره هفت سین ؟ نشستم و براش با دلایلی که قابل فهم باشه تمام جریان رو تعریف کردم و بهش یاد دادم چرا از قرآن استفاده نکردم و یادش دادم که زمانی هم که خودش این رسم رو بخواد ادامه بده و به فرزندانش منتقل کنه , از قرآن و مظاهر غیر ایرانی استفاده نکنه ! بیایین شما هم به کودکانتون حقیقت رو آموزش بدین . خودتون هم تحقیق کنین و هر عملی که از جانب اقلیتی خاص و مزدور (!) باب میشه رو تقلید نکنید . تقلیدهای کورکورانه گاه میتونن ریشه های فرهنگ ملتی رو نابود کنن . ایرانی باش تا عرب ...

در مورد سنت نوروز و مظاهر اون هم بیاییم بیشتر آشنا بشیم :

آیین های قبل از نوروز عبارتند از : خانه تکانی , سمنو پزون , چیدن سفره هفت سین , چهارشنبه سوری , آجیل مشکل گشا , درست کردن سبزی پلو با ماهی , سیزده بدر و سبزه به آب دادن که تمامی وابسته به زمین و طبیعت هستن . فلسفه هفت سین اینه که :
- یکم باید پارسی باشه .
- دوم با واژه های " س " آغاز بشه .
- سوم : ریشه های گیاهی و طبیعی داشته باشه .
- چهارم : قابل خوردن باشه و خوراکی .
- پنچم : اسم مرکب نباشه .
- ششم : برای بدن مفید باشه .

- سیر : نماد پزشکی و درمان و سلامت .
- سبزه : نماد نوزایی و تولد و نمو طبیعت .
- سیب : نماد زیبایی و سلامت . ( دقت کنین 4000 سال قبل از اسلام ایرانیان پی به وجود این میوه مثلن بهشتی برده بودن و اسلام اونو به ما ارزونی نداشته )
- سمنو : نماد فراوانی و برکت .
- سنجد : نماد عشق ( بالا بردن قدرت جنسی افراد )
- سرکه نماد شکیبایی و عمر دراز .
- سماق : نماد اولین رنگ طلوع خورشید .

اجزای اصلی سفره هفت سین باستانی بعنوان نمادی از سپنتا چیده میشن و شامل مواد زیرهستن :
- سیر , برای اهورامزدا .
- سیب , برای سپندارمذ .
- سبزه , برای فرشته اردیبهشت .
- سنجد , برای فرشته خرداد .
- سرکه , برای فرشته امرداد .
- سمنو , برای فرشته شهریور .
- سماق , برای فرشته بهمن .

سایر نمادها :

- کتاب شاهنامه و دیوان اشعار شعرا : نشانه خردمندی .
- سکه : نماد برکت و دارایی .
- پرتقال و آب : نماد قرار گرفتن زمین در فضا ( باز هم دقت کنین که ایرانیان بیش از 4500 سال قبل از اسلام از وضعیت زمین در فضا مطلع بودن )
- ماهی : نشانه پاکی و بی آلایشی .

جشن نوروز رو همیشه و هر سال برپا کنید و به اصالت و ریشه دار بودن و ایرانی بودن خودتون ببالین . ایرانی یگانه ملتی در جهانه که بزرگترین تمدن جهان رو ایجاد کرد و اولین قانون حقوق بشر در تاریخ انسان رو ایرانیان مثل سایر جنبه های مثبت انسانی به جهانیان عرضه کردن . پس اگر حکومت پلید اسلامیون وجهه ایرانیان رو فقط برای 29 سال در جهان زشت و کثیف نشون داده , این شما هستین که با برپایی آیین های اصیل ایرانی و نمایش اصیل بودن فرهنگ ایرانی و جنبه های شادی بخش اون به جهانینان , حقانیت و اصالت خودتون رو میتونین ثابت کنین و نشون بدین ایرانی , احمدی نژاد و اسلام و عرب و تروریست نیست !!!!!!!!!! کودکانتون رو از سنین بسیار کم با نوروز و جشن های اصیل ایرانی و فرهنگ ایرانی آشنا کنین تا سینه به سینه نقل و حفظ بشه . چه در ایران چه در هر جای این پهنه خاکی , بیاد ایران و ایرانی باشین و اصالتتون رو حفظ کنین چطور که زنان هندی در هر جای دنیا که باشن و حتا زیر نگاه تحقیر سایر ملل دست از سنت ها و پوشیدن لباسهای ساری دست نمیکشن و فرهنگشون رو پاس میدارن , شما هم ایرانی بودن خودتون رو با چنگ و دندون حفظ کنین . این فرهنگ و اصالت شماست که وجهه ایرانیان رو میتونه در جهان تغییر بده نه دولت و حکومت شما !

ایرانی باشیم و به ایرانی بودن خودمون افتخار کنیم .



........................................................................................

© تمام حقوق و مزايای این سایت متعلق به شخص شيوا میباشد

Design By Shiva © 2001