فرياد بي صدا

Disclaimer : In This Site , There Are Some Words That Aren't So Polite & May Not Be Suitable For Children Under +18  

Monday, February 04, 2008
چرا انقلاب شد ؟

همه ما سالهاست از خودمون میپرسیم چرا انقلاب شد ؟ آیا از خودتون پرسیدین چرا در کشور ماانقلاب شد ؟ چرا در کشوری که بهشت عالم بود انقلاب شد ؟ چرا ایرانیانی که در رفاه و خوشی مطلق زندگی میکردن و اعتبار و وجهه بسیار خوبی در تمام جهان داشتن , تصمیم گرفتم خاک به سرشون کنن و انقلاب کنن ؟ پاسخ اون ساده ست . ولی خیلی دیر و زمانیکه 29 سال از انقلاب گذشته فقط میتونه عبرتی باشه برای آیندگان ما :

تفکرات افراطی اسلامی مثل القاعده امروزه دنیا رو دستخوش فجایع انسانی قرار داده . اسمش اسلامه ولی در عمل کشتار و قتل و عام فجیعانه انسانهای بیگناه . از آمریکا بدشون میاد , در عمل مردم بیگناه و هم وطن های خودشون رو میکشن . کودکان و زنان . جوانان و پیران . برای اونها هدف و ایدئولوژی فقط کشتار و به قتل رسوندنه و مهم نیست کی باشه . حتا انسانهای معلول و حتا خودشون و اسمش رو گذاشتن فرهنگ شهادت و رشادت و اسلام !

چرا تفکری شیطانی بنام القاعده شکل گرفت ؟ سوای از اینکه در پشت پرده دستهای کثیف غرب وجود داشت و همون فرهنگ غرب برای بقای خودش و کسب منافع بیشتر , چنین تفکراتی رو حمایت کرد و شاخ و برگ داد و خودش هم در نهایت منهدمش کرد . باعث و بانی این تفکرات چیزی نیست جز سوء استفاده یک جانبه و استثمار مردم مسلمان و محروم مناطقی مثل خاورمیانه توسط غربی ها . وقتی همه چیز یک طرفه باشه , افراط گرایی شکل میگیره . عقل جای خودش رو به جنایت میده . امروز در فلسطین شاهدیم جنگجویان خماس , به اسرائیل موشک پرتاب میکنن . در صورتیکه اسرائیل سالهاست دیگه جنایتی در فلسطین انجام نداده و اگر هم کشتاری صورت میده باعث و بانی اون خود فلسطینی ها هستن که با حمله به خاک اسرائیل باعث بروز عکس العمل میشن . جنگجویان خماس اما حتا به فکر خودشون و مردم خودشون هم نیستن و فقط براشون این شده آرمان که یک موشک بی هدف و ضعیف پرتاب کنن به زمین های بایر و خاکی اسرائیل و در عوض یک موشک هوشمند و هدفمند اسرائیلی کنترل شده توسط ماهواره بخوره توی مناطق مسکونی اونها و دهها نفرشون رو بکشه , و با این همه همچنان این رویه رو ادامه میدن . چرا ؟

در ایران , زمانیکه رضا شاه کبیر به قدرت رسید و دست ملاها رو از همه چیز کوتاه کرد , با دیکتاتوری و قدرت نظامی خودش تونست اوضاع کشور رو سامان ببخشه . فرزندش , محمد رضا شاه , وقتی روی کار اومد محبوب قلوب تمام مردم ایران بود . زمانیکه مصدق خائن و کاشانی رذل از کم تجربگی شاه سوء استفاده و قدرت رو قبضه کردن , شاه تونست با جلب حمایت آمریکایی ها به قدرت برسه و در عوض منافع بسیاری رو به اونها ببخشه . در کنارش ساواک رو بنیان گذاری کرد و قدرتش رو مطلقه کرد . سیر سقوط محبوبیت شاه از این زمان شروع شد و طبقه ای در ایران شکل گرفتن که مورد نفرت نیمی از جمعیت ایران شدن و همین جمعیت با انقلاب کردن به حضور پهلوی پایان دادن .

در ترکیه کمال آتاتورک تونست کشور تجزیه شده و فقیر عثمانی رو متحد کنه و سامان ببخشه و سکولاریسم رو بنیاد بذاره و با اقداماتی مشابه رضا شاه اما بهینه تر , ترکیه رو به کشوری غربی بدل کنه , امروزه شاهدیم که مردمش دارن همون راهی رو میرن که 29 سال قبل مردم ایران پیمودن . یعنی دارن از سکولاریسم به سوی اسلام گرایی حرکت میکنن . یک حرکت معکوس . ارزش های افراطی آتاتورک کم کم بی رنگ شدن و مردم دوباره دارن بر میگردن به چیزی که نداشتن و به زور ازش محروم شدن .

استالین در شوروی پرده ای آهنین بین شرق و غرب کشید و مردم رو به شدت سرکوب کرد و کمونیسم رو همه گیر . میلیونها انسان رو در سیبری کشت و یا ترور کرد و تبعید . رژیمی عظیم و هولناک ایجاد کرد که حتا امروز هم از اون دوران با وجشت یاد میشه بعد از هفتاد سال . تمام این تشویقات و مذهب زدایی هایی استالین و رهبران بعد از اون هرگز باعث نشد مردم شوروی و روسیه فعلی کافر بمونن و یا کمونیسم بشن ! در سال 1990 پایه های این قدرت آهنین فرو ریخت و مردم با آغوش باز فرهنگ غرب رو پذیرا شدن . چیزی که در اون زمان در حکم محاربه با خدا رو داشت !
..
..
در تمام این مثال ها نقطه ای که مشترک بوده هست , اینه که روی عقیده ای بیش از حد پا فشاری شده ! و نکته روانشناسانه اون اینه که انسان موجودی هست که از هر چیزی منع بشه , بیشتر به سوی اون گرایش پیدا میکنه . کشوری روی لامذهبی , کشوری روی مذهب گرایی , کشوری روی استثمار مردمش , کشوری روی ایدئولوژی سیاسی , کشوری روی سو استفاده و سرکوب شدید مردمش , غارت ثروتهای ملی و ... تمام اینها گذرا بوده ! نتیجه این سو استفاده ها و بهره برداری های افراطی باعث شده که همواره در منطقه خاورمیانه و کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین ما یا شاهد سرنگونی حکومت ها باشیم یا انقلاباتی صورت بگیره یا نظامیان قدرت نمایی کنن یا کشورهای غربی به اون کشورها لشکر کشی کنن و یا دیکتاتوری مطلق حاکم باشه و یا تفکراتی شیطانی شکل بگیره که ریشه در مذهب و یا عقایدی افراطی دارن ! باید این نقاط رو حذف کرد با ایجاد مساوات :

در زمان شاه , طیفی از مردم همیشه محروم بودن و مدتهای مدیدی احساس حقارت میکردن . این طیف بیشتر پیرو آداب و رسوم مذهبی و سنت ها بودن و نتونستن خودشون رو با آرمان های رضا شاه و محمد رضا و اصلاحات و پیشرفت زمان وفق بدن و براشون یک ضد ارزش شکل گرفت و به فرزندانشون منتقل شد . همون طوری که امروزه تک تک ما فرزندان زاده شده در دوران انقلاب , انقلابی بودن و اسلام گرایی برامون یک ضد ارزشه و این باور رو از والدین و خانواده هامون دریافت کردیم و حتا شستشوی مغری ما در طول 12 سال تحصیلی و زندگی در کشوری سراسر خفقان وهم نتونست ذره ای از نفرت ما از مظاهر انقلابی و اسلامی کم کنه , که بیشتر شد !
در اون زمان به اصطلاح طاغوتی ها و ساواکی ها و درباری ها و از ما بهتران , سالیان سال خار چشم این افراد بودن و براشون عقده شده بود دیدن زندگی های اونها . گو اینکه اونها هم رفاه نسبی داشتن . زمانیکه انقلاب شد , همین عقده های حقارت و تفکراتی که سینه به سینه منتقل شده بود سر باز کرد و عده ای با سوء استفاده از این احساسات سرگردان تونستن توده مردم مخالف رو شکل بدن . نگاهی به عکس ها و فیلم های اون زمان گویای این هست که مردم واقعن نمیدونستن برای کی دارن سینه میزنن ؟ چپی و راست و افراطی و مذهبی و بیتل و .. همه در کنار هم بودن ! هو پیچیده بود و مردم دور هم جمع شده بودن .
مردم فکر میکردن شاه اونقدر داره که داره خدایی زندگی میکنه و افسانه ای . و امروز شاهد اون هستیم که همون کسانیکه در فقر مطق و زیر دست و دون بودن در جامعه اون زمان , امروز قدرت رو در دست گرفتن و پالون بوده که عوض شده . شغل های کلیدی دارن , رئیس جمهور شدن ! رئیس دادگاه شدن ! رئیس فلان نهاد و موسسه و ارگان شدن . این چرخه مدام در حال تکراره . 30 سال یا 50 سال بعد هم دوباره این عده سرنگون و جناح مخالف اونها روی کار میاد و ریشه اینها رو میسوزونن . 50 سال بعد دوباره این جناح به زیر کشیده شده و جناح بعدی روی کار میاد !!!! انقلاب ایران به این دلایل شکل گرفت .
امروز وقتی از کاخ های سعد آباد و نیاوران دیدن میکنیم , امکانات و لوازم و حتا معماری این کاخ ها حقیرانه تر از منازل خیلی از ماست . پست تر از خیلی از شخصیت های مهم کشور ماست . ساده تر از خیلی منازل مردم عادی ماست ! حقیقت اینجا روشن میشه که 29 سال قبل اگر مردم عادی از زندگی واقعی شاه و یا جریانات پشت پرده با خبر بودن و دموکراسی برقرار بود و روشن نمایی , اگر سرکوب شدید مردم صورت نگرفته بود (!) اگر ساواک چنان سرکوبات و ترورها و شکنجه هایی رو اعمال نمیکرد (!) اگر شاه قدرت مطلقه سیاسی و فکری کشور نبود (!) انقلابی هم رخ نمیداد !
و امروز , زنگ خطر برای دولت فعلی ایران که درست جا پای شاه گذاشته , به صدا در اومده که روند این چرخه به پایان خودش نزدیک میشه و اینبار هم تفکری مقابل دولت فعلی بر اون چیره و شاهد حکومتی متفاوت هستیم . در حکومت گذشته , تمام آدمهای لامذهب و پولدار شده بودن ضد ارزش و خونشون حلال بود و اینبار هر چه آدم مذهبی و ریشو و بسیجی و آخوند ... دیده میشن , بعنوان ضد ارزش ازشون یاد شده و از دم تیغ گذرونده خواهند شد . و 30 سال یا 50 سال بعد دوباره مخالف این جریان .

من امیدوارم روزی در کشورم چنان عدالت و برابری ای برقرار بشه که مذهبی در کنار لامذهب به آزادی قدم برداره و بهش توهین نکنه . بی حجاب در کنار باحجاب آسوده باشه و نترسه از اینکه سرش بریده میشه تا هرگز گرفتار چنین محرومیت ها و فجایع تاریخی نباشیم . اینکه امروزه پارک ها و سینماها و کتابهای درسی و پیاده روها و ... رو زنانه و مردانه دارن میکنن , یعنی تفکری افراطی رو دارن به زور قالب میکنن . همونی که زمانی شاه داشت تفکر ایران پرستی و وطن گرایی رو به زور به مردم القا میکرد که نتیجه شد نابود کردن میراث باستانی ایران توسط این دولت . هر تفکر افراطی , تفکری افراطی تر از خودش رو باعث خواهد شد . دیر زمانی نمیگذره که عده ای به پا میخیزن و ریشه و نسل مذهب رو خشک میکنن . نقطه مقابل تفکرات افراطی مذهبی , لامذهبی مطلق شکل میگیره . اگر روزی این حقیقت رو فهمیدیم که همه چیز باید باشه و مساوات و برابری و اعتدال در همه چیز رعایت بشه بدور از افراطی گرایی , کشوری آباد با مردمی خوشبخت و سعادتمند مثل اروپا یا آمریکا خواهیم داشت . چرا این کشورها ثبات سیاسی و اقتصادی دارن ؟ چون شما اگر با حجاب چادر در انگلستان یا آمریکا قدم بزنین کسی به شما نه نگاه میکنه نه توهین میکنه نه تف میکنه . ولی اگه کسی بی حجاب در ایران قدم بزنه , حتا یک خارجی , سنگسارش میکنن , شلاقش میزنن , تف به صورتش پرتاب میکنن , بهش توهین میکنن و حتا صاحب حق میدونن که بهش تجاوز کنن . اگر این مسائل حل بشه و در فرهنگ ما جا بیافنه , آینده ایران تضمین شده ست در غیر این صورت .. نه ایرانی ای خواهد ماند نه کشوری بنام ایران ...



........................................................................................

© تمام حقوق و مزايای این سایت متعلق به شخص شيوا میباشد

Design By Shiva © 2001