فرياد بي صدا

Disclaimer : In This Site , There Are Some Words That Aren't So Polite & May Not Be Suitable For Children Under +18  

Wednesday, January 02, 2008
Շնորհավոր Ամանոր եւ Սուրբ ծնունդ:

امروز رفتیم توی سال جدید . سال 2007 یکی از کثیف ترین سالها برای بشریت بود و طبق معمول جنگ و آدم کشی و ترور و خشونت های مذهبی درش غوغا میکرد . همین چند روز پیش بود که با ترور بینظیر بوتو به پیشواز سال جدید رفتیم . به هر حال امیدوارم در این سال نو میلادی , جهان حداقل کمی رو به سوی صلح و آرامش پیش بره , آرزویی محال !!

زيرا خدا بقدرى مردم جهان را دوست دارد كه يگانه فرزند خود را فرستاده است،تا هر كه به او ايمان آورد،هلاك نشود بلكه زندگى جاويد بيابد. يوحنا16:3
( محمد هم یه چیزی تو همین مایه ها برای مسلمونهای بدبخت گفته , نگران نباشین )


حالا که بحث سال نو شده خوبه چند نکته رو هم در باب سال میلادی و مسیحیان و ارامنه و اسوری ها که پیرو این دین هستن رو براتون بگم و تذکراتی رو بدم :

این روزها شعور مردم ایران بالا رفته و به تبعیت از آخوندهای نجس , که ارامنه رو نجش و کثیف میدونستن , ( دست پیش میگرفتن پس نیافتن ) ایرانیان اصیل فرقی بین یک ارمنی با یک مسلمون نمیبینن که اگه قرار به گذاشتن فرق باشه , کثافت تر و نجس تر از مسلمون پیدا نمیکنیم که حتا با مدفوع هم نمیتونه برابری کنه !!! این از این . نکته بعد اینکه همونطور که در دین اسلام انشعابات و اختلافاتی بوجود اومده که عمده ترین اونها شیعه و سنی هست , در دین مسیح هم انشعاباتی وجود داره که اغلب ازش بی اطلاع هستن . برای نمونه ارامنه و آسوریان دو نمونه از این انشعابات هستن که هر کدوم اعتقادات و اختلافاتی جزئی بر روی دینشون دارن و نباید ارامنه رو با آسوری ها یکی دونست .
یکی از این اختلافات اینه که سال جدید ارامنه از روز 6 ژانویه شروع میشه در صورتیکه سال جدید آسوری ها و باقی فرقه ها مثل کاتولیک ها و پروتستان ها و بیشتر ارتدوکس ها روز 25 ماه دسامبر رو تولد مسیح میدونن . به همین دلیل شما اگه دوستی غیر مسلمون دارین اول مطمئن بشین که دوست شما ارمنیه یا آسوری تا بدونین کی باید بهش تبریک بگین . احتمالن اگه تو این روزها به محلاتی مثل آرمن گذرتون بیافته میبینین که کسی در تدارک سال جدید نیست و اغلب منازل سوت و کورن چون هنوز عید برای اونها نیومده ! البته اینقدر توی همین دو فرقه هم زیر شاخه هست که مغزتون سوت میکشه . برای نمونه ما ارمنی کاتولیک هم داریم و اونوقت قضیه دوباره فرق میکنه . به این دلیل که ارامنه کاتولیک اصلن کلیساشون هم فرق میکنه و سال نوی اونها دوباره از همون 25 دسامبر شروع میشه !
اما نکته بعدی در مورد اینکه بعضی ها میپرسن : آیا شما مسیحی هستین ؟ این سوال میشه گفت خیلی احمقانه ست و هر کسی این سوال رو ازت پرسید توی عقلش شک کنین !! مثل این میمونه که شما از یه ایرانی بپرسین شما مسلمونین ؟ مسلمه که عرب و ایرانی و همه قومیت ها میتونن مسلمون باشن . آسوری و ارمنی و انگلیسی و آمریکایی و .. هم میتونن مسیحی باشن . پس همه مسیحی هستن ولی قومیتشون فرق میکنه و یکی ارمنی و یکی آسوری هست ...

حالا بریم سراغ رسم و رسوم . همه فکر میکنن که موقع کریسمس یا سال جدید باید بوقلمون خورد . بله توی کشورهای خارجی اینطوره و یا گاهی خوک بریان هم بعضی فرقه ها میخورن و یا غاز . اما در ایران اینها خورده نمیشه و بهتره بگم اصلن بوقلمون در ایران بعنوان غذای کریسمس رسم نیست و فقط چند سالی هست که بخاطر بهتره اسمشو بذارم چشم و هم چشمی باب شده و بالاخره آدم وقتی 4 تا سفر میره اونور آب و بر میگرده ناخوداگاه سعی میکنه مثل سایرین رفتار کنه . وگرنه غذای اصلی شب کریسمس در ایران سبزی پلو با ماهی سفید و کوکو سبزی و برانی اسفناج هست و صد البته شراب .. پس میبینین که با مسلمونها فرقی نداریم و بهتره اینطور بگم که با ایرانی ها هیچ فرقی نداریم و همونطور که ایرانی ها در جشن ها و مناسبت های رسمی و بزرگشون از سبزی پلو استفاده میکنن مثل 4 شنبه سوری یا نوروز یا 13 به در , ارامنه هم از این غذای سمبلیک استفاده میکنن چون ( ایرانی ) هستن !!!!!!
از خصوصیات جالب و مشترکی هم که بین ما با شما وجود داره اینه که همونطور که مثلن یکی از شما فوت میکنه و شما هفت سین ندارین در نوروز , ما هم کاج کریسمس نباید بذاریم ! پس میبینیم که مذهب همونطوری که در دین اسلام به گند کشیده شده و باعث چالش برای بنی بشر شده , در دین مسیحیت هم اوضاع چندان بهتر از اون نیست . شما اگه ملا دارین اینها پدر روخانی دارن که سر و ته یک کرباسن . اون برای توبره گدایی و جیب آخوندی بدون انتهاش صدقه میگیره و این یکی باج برای آمرزش گناهان نکرده شما !
بگذریم .. امسال احمدی نژآد هم سنگ تموم گذاشت و 5 هزار درخت کج و معوج کاج رو هم مجانی داد به ارامنه که کاکتوس میذاشتی شرف داشت به درخت های احمدی نژآدی و شده بود برای ما جوک , همین درخت ها !
راستی اینم بگم تو زبون ارمنی ( َ ) نداریم و وقتی میخواهی یه چیزی رو تلفذ کنی که .. اسمشو نمیدونم ... داشته باشه باید الف بذاری ! برای همین هم هست که خیلی ها فارسی رو وقتی میخوان به زبون ارمنی تقلید کنن , همه رو با الف میارن و ... حالا جوک ما هم ربطش به همینه :
میگن یه روز دو تا زن و مرد ارمنی میرن درخت کاج بگیرن و میبینن همه درختها کجه ! بعد رو میکنن به فروشنده و میگن : این درختها که همه کاجه !!!! فروشنده هم میگه پس میخواستی چنار باشه ؟ خب معلومه که کاجه ! حالا بیچاره ها منظورشون کج بوده و ...

اما از همه اینها بگذریم یه خلاصه ای هم از جشنهای ارامنه براتون بنویسم :

ارمنی ها دو جور جشن دارن که شامل جشنهای ملی و مذهبی میشه که در اونها از شخصیت های تاریخی و مذهبی یاد میشه و هر کدوم به چندین قسمت تقسیم میشه . طبق معمول اولینش عید مسیح هست بعدی مریم مقدس - صلیب قدسیه - مقدسین مسیحیت و جشنهای ملی .
این جشنها روز یکشنبه برگزار میشن و دلیلش اینه که اعتقاد بر اینه که در روز یکشنبه بود که مسیح به آسمان پرواز کرد و این روز , روز استراحت خوانده میشه و این جشنها یا عیدهای مهم که در کلیسا برگزار میشن هم در این روز انجام میشه که بهشون کلن میگن داغاوار که البته چند کاربرد داره . مثلن به روز پایان مراسم پنجگانه ی پرهیز هم داغاوار میگن که شامل :
عید کریسمس ، عید پاک ، عید صلیب ، عید وارداوار ، عید مریم مقدس میشه .
بر عکس جشنهای مسلمونها که قبل از عید به یاد مردگان هستن , ما روزهای بعد از این اعیاد رو اختصاص به مردگان میدیم که به مراسم یادبود مردگان خلاصه میشه .
حالا خود اعیاد مسیح که با حوادث زندگیش مرتبط میشه شامل :ولادت -مراسم تعمید مسیح - عید نام گذاری - آتش بازی – وارداوار - گل آرایی - هفته ی کبیر - زادیک و هامپارسوم میشن . اعیاد مخصوص مریم هم شامل دو عید مهم بارداری مریم و ولادت مریم و چهار عید کوچک دیگه میشه !
اعیاد خاچ هم شامل پدیداری خاچ مقدس ، خاچ وراتس ، گیود خاچ و واراگا خاچ میشه . در کلیسا چند عید شامل عید قدسیه اجمیادزین ، عید شوقاکات ، عید معبد جهانی ، عید یادبود داناناک و عید عهد قدیم و جدید برگزار میشه .همچنین مراسم دیگه ای به نام ناخادوناک که مربوط به قبل از فرا رسیدن اعیاد بزرگه و ناواگادیک که برای گشایش خانه ی جدید یا سالگرد خانه و موسسه و عقد و تاج گذاری هست که اینها هم جزو عیدهای مهم هستن و پر از شادی و شور .

نتیجه گیری اخلاقی اینکه :
مذهب یهود , اسلام , مسیحیت و هر چیزی ! عامل بدبختی انسانه و بس ! انسان تا زمانیکه دو گوهر در وجودش باشه یکی عقل و دیگری وجدان , هرگز و هرگز نیاز به تفاله ای بنام مذهب پیدا نمیکنه . میبینیم هم که این روزها مذهب شده رفتاری سمبلیک و نمادین و تمام این چیزهایی که گفتم نه از روی اعتقادات قلبی که بیشتر از جنبه سمبلیک و نمادینشون انجام میشن و اغلب به اونها بی اعتنا هستن . همونطور که میبینیم 99% مردم ایران مسلمون هستن ولی فقط 2% اونها اهل نماز و روزه و ... هستن و باقی کافر اندر کافر !!! در سال جدید , به امید نابودی کلیه مذاهب ..

آمین .



........................................................................................

© تمام حقوق و مزايای این سایت متعلق به شخص شيوا میباشد

Design By Shiva © 2001