فرياد بي صدا

Disclaimer : In This Site , There Are Some Words That Aren't So Polite & May Not Be Suitable For Children Under +18  

Saturday, November 17, 2007
ماجرای پرورش ماهی :

در کنار کارهای روزانه , یکسری علاقمندی و سرگرمی های غریبه عجیبی دارم که تو هیچ بقالی ای پیدا نمیشه . مثلن یکی از اونها پروش جک و جونورهای عجیب و غریبه . از بچگی به ماهی ها خیلی علاقه داشتم و این علاقه روم موند و نتیجه شد پرورش ماهی های عجیب و غریب و اغلب ناشناخته !!! کلن کار جالبیه مخصوصن که بعضی ماهی ها واقعن عجیب و غریب هستن و شدیدن استثنایی و خیلی ها از وجود توانایی ها و سابقه اونها واقعن بی اطلاع هستن و اغلب هم خیلی ماهی ها به نظرشون بی ارزش و ساده میاد و فقط بهشون از دید یک حیوان خونگی زیبا نگاه میکنن تا یک جاندار با توانایی های منحصر به فرد . مثلن یک نوع ماهی هست به اسم پُلیپتروس که در همه آواریوم فروشیها پیدا میشه و طبق معمول ایرانی ها اسمهای من در آوردی ای مثل آذرخش (!) روش گذاشتن و ماهی جالب و کمی ترسناک با رنگی ساده هست ولی به جرات میتونم بگم تمام فروشنده ها و خریدارها نمیدونن این ماهی چه جونور دوست داشتنی و دست آموزی هست و از طرفی هم از نسل دایناسورهاست و چند میلیون سال بدون تغییر باقی مونده و فقط اندازه ش کوچک شده ! ولی چی ؟ این ماهی مادر مرده رو جای مارماهی به مردم قالب میکنن ! در صورتی که اصلن ماهی نیست و یک نوع دو زیست به حساب میاد و شش داره و از سطح آب مثل دلفین تنفس میکنه و بعد از یکماه دست آموز و کاملن رام میشه و از دستتون غذا میخوره و میاد به سطح آب تا نوازشش کنین و غلت میخوره و ... دهها ویژگی منحصر به فرد داره ولی این خنگ ها ازش سر در نمیارن و کسی توی ایران حتا به خودش زحمت نداده روی این ماهی تحقیق کنه " بجز خودم البته " !!!! به هر حال , هر از گاهی یک گونه خاص از ماهی ها رو میگیرم و پرورش میدم و اینبار هم رفته بودم سراغ تیره گورامی . ماهی گورامی رو خیلی از شما میشناسین و معروفترین ماهی آکواریومی هست ولی مطمئنم نمیدونین این ماهی ساده و ارزون قیمت و عادی , چه ماهی جالبیه . چند موردش رو میگم بعد میرم سراغ دسته گل های خودم و آرتین !!!!
یکی از ویژگی های این ماهی اینه که این ماهی رو شما میتونین توی یک لیوان آب لیموی 60% زنده نگه دارین و یا توی یک لیوان آب و سرکه 40% و بخوبی هم رشد میکنه و زنده میمونه !!! یکی از مقاوم ترین ماهی ها در برابر آب های اسیدی هست و اینو کسی نمیدونه . ویژگی دیگه این ماهی دریافت امواج ماکرو هست . 2 شاخک یا در واقع بهتره بگم 2 حسگر در زیر بدنش داره که خیلی ها بهش میگن شاخ !! جل الخالق ! در صورتیکه این دو رشته نازک در واقع حسگرهای ماهی هستن و اینقدر هم قوی هستن که میتونن زنگ موبایل رو قبل از به صدا در اومدن تشخیص بدن . یعنی اگه موبایل رو کنار آکواریوم بذارین و بهش زنگ بزنین , قبل از به صدا در اومدن زنگش , شاخک های این ماهی تحریک میشن و حرکات عصبی بهش دست میده !!! اگه ماهی رو توی لیوان بندازین و کنار ماکروفر روشن قرار بدین مثل احمق ها دور خودش میچرخه !!! نکته جالب تر این ماهی این هست که بر خلاف سایر ماهی های آکواریومی , این ماهی از سطح آب تنفس میکنه و یک سیستم پیشرفته تنفسی علاوه بر آبشش داره در بالای سرش که بهش میگن لابیرنت و جنسش از ژلاتین هست و هوا رو توی اون نگه میداره و میتونه در آب های بدون اکسیژن مثل لجن زارها و باطلاق که خالی از اکسیژن و پر از گاز کربنیک و گاز متان هستن به خوبی زندگی کنه !
خب حالا اگه گفتین این ماهی عجیب و غریب با این ویژگی به چه درد میخوره ؟ کارشو نمیگم چون ممکنه سرمو به باد بدم ! دیوار گوش داره موشم گوش داره ... ولی هیمنو بدونین که میشه ازش مثل دلفین استفاده کرد با کاربردی وحشتناک و مخرب بعنوان یک سلاح بیولوژیک مخوف !!!!!!!

چند وقت پیش رفته بودم و یه جفت از این ماهی ها رو خریده بودم و میخواستم تکثیرشون کنم . تکثیر این ماهی هم خیلی جالبه در نوع خودش و ماهی های نر به شدت زن ذلیل هستن . توی دنیای حیوانات این مساله خیلی جالبه چون ماهی نر روی سطح آب لونه میسازه با حباب های هوایی که با دهانش درست میکنه و بذاق چسبناکش , بعد از تخم گذاری , تخم ها رو با حوصله فجیعی لای این حباب های ریز میچینه و بعد , از اونم جالبتر , ماهی ماده میذاره میره و ماهی نر از تخم ها مراقبت میکنه بدون خوردن غذا و از کنارشون تکون نمیخوره . وقتی هم لاروها در میان تا 4 روز پیش لاروها میمونه و مراقبه که از هم جدا نشن تا شروع به شنا کردن کنن و بعد ترکشون میکنه . ( قابل توجه مردهای خودمون که وقتی زنشون بچه دار میشه , آغا میرن پی الواطی و بچه داری گردن زن بدبخت می افته )
خلاصه این ماهی های منم چند روز پیش تخم گداشتن و مرحله اول پرورششون شروع شد . البته هدفم از تکثیر , آزمایش های عجیب و غریب روی اونها بود . چیزی حدود 2000 تخم گذاشته بودن و همین تعداد کمی کمتر هم لارو در اومد و افتادم تو هچل ! دلیلش این بود که لاروهای این ماهی هم مثل خود این ماهی عجیب و غریب هستن و خیلی ریز بطوریکه نمیشه با هیچ غذایی اونها رو تغذیه کرد و نیاز به آب سبز و فیتوپلانگتون و انفوزوئر هست تا یک هفته و بعد از اون تازه میشه با ریزترین غذای زنده یعنی آرتمیا تغذیشون کرد !!! حالا من بدبخت 2 هفته جونم بالا اومده بود آب سبز درست کرده بودم که برای این تعداد ماهی کم بود . آب سبز هم درست کردنش سخته . اسفناج و کاهو رو باید جوشوند و عصاره ش رو گرفت و بعد توی یک ظرف بزرگ آب این عصاره رو ریخت و ظرف یا دبه رو گذاشت جلوی آفتاب مستقیم و نصف سیب زمینی توی آبش انداخت . یکهفته طول میکشه تا کل آب سبز رنگ بشه و فیتوپلانگتونها فعال بشن . تموم شدن این آب هم یعنی مرگ لاروها چون نمیتونن از چیز دیگه ای تغذیه کنن و در هفته اول باید روزی 4 بار تغذی بشن تا بتونن از غذاهای درشت تر تغذیشون کرد !!!
خلاصه منم گفتم چیکار کنم چیکار نکنم و دست به دامن آرتین شدم . اینو که مینویسم از اختراعات خودمه و شاید خنده دار و احمقانه باشه ولی حقیقت محضه و من 4 نوع ماهی از زیر راسته این جنس رو اینطوری پرورش دادم مثل ماهی فایتر و تینوپوما اونم با دردسرهای فجیع :
آرتین رو آوردم بالای سر آکواریوم و گفتم زود باش اون زهرماریتو در بیار و خود ارضایی کن و اسپرمتو بریز توی آب آکواریوم !!!!! چشمهاش 4 تا شد و با وحشت زل زد بهم و گفت :
- شوخیت گرفته ؟
نه ! خیلی هم جدی گفتم . زودباش بچه ماهی ها گشنه هستن !!!!
- اذیت نکن ... چی داری میگی ؟
همین گه گفتم ... بعد هم دست انداختم و شلوارشو کشیدم پایین و خودم مشغول ور رفتن باهاش شدم و خلاصه گلاب به روی رهبر , آقا رو دوشیدیم و تمام . حالا فکرشو بکنین روزی 4 دفعه باید آرتین رو مثل گاو نر شیر نده (!) میدوشیدم . بعد از گذشت 5 روز , امروز دیگه هوارش در اومد و گفت : - شیوا مُردم ... کمردرد گرفتم , تخمام خشک شد , بابا من چه گناهی کردم روزی 4 بار باید جلق بزنم ؟!؟؟؟؟
مرده بودم از خنده . هم قیافه ش خنده دار شده بود و هم طرز گفتنش باحال بود . خلاصه هر کاری کردم و هر چقدر باهاش ور رفتم , دودول بیچاره ش دیگه سیخ نشد , چه برسه به اینکه بخواد چیزی تُف کنه و آخر هم گفت من نیستم و در رفت . منم مجبور شدم راه حل بعدی یعنی استفاده از Yeast رو بکار ببرم که کمی دردسر داره تهیه ش ..
حالا شاید برای شما هم این سوال پیش بیاد که اسپرم چطور میتونه غذای بچه ماهی باشه ؟ دلیلش حجم خیلی بالای پروتئین و کلسیم تو مایع اسپرم هست و اینکه خود اسپرم ها هم زنده هستن و حرکت میکنن و با یه ذره بین خیلی قوی و میکروسکپ میتونین حرکت اسپرم ها توی آب رو ببینین که مثل موجودات ریزی هستن , بسیار مغذی و از طرفی هم برای مدت نسبتن طولانی در محیط مرطوب باقی میمونن . به همین دلیل هم هست که در قدیم بعضی وقتها دخترهای باکره ای که به حمام های عمومی میرفت گاهن حامله میشدن به دلیل نشستن روی کف حمام و تمام واژن با کف حموم بخاطر دسته گل های آقایون و بعد از اون بود که حمومی ها وقتی مشتری بیرون می اومد با یه سطل پرمنگنات میرفتن داخل و همه جا رو ضد عفونی میکردن !!!! ( برای اطلاعات عمومیتون گفتم ) حالا لاروها هم که خیلی ریزن به سادگی میتونن از این ماده مغذی تغذیه کنن که روی آب شناور باقی میمونه و بصورت توده ای و لخته شده در میاد .

خلاصه که اینم از حکایت پرورش دادن ماهی های ما به روش های بی ناموسی !!!! بقول مجله قدیمی دانستنیها که یه قسمت داشت به اسم : عجیب ولی واقعی , اینم همونه . مگه نه ؟ :) حالا متوجه شدین چرا 90% امور زندگی موجودات دور و اطراف سکس میچرخه و بدون سکس چرخ زندگی فلج میشه ؟



........................................................................................

© تمام حقوق و مزايای این سایت متعلق به شخص شيوا میباشد

Design By Shiva © 2001