فرياد بي صدا

Disclaimer : In This Site , There Are Some Words That Aren't So Polite & May Not Be Suitable For Children Under +18  

Sunday, August 05, 2007
سانسور رضاشاهی و فیلترینگ احمدی نژادی :

جراید : واژه تاکستان در موتورهاي جست و جوي اينترنت در ایران فيلتر شده و مشاهده نتايج مربوط به آن غيرقابل دسترس است . اين فيلترينگ در پي اجراي حکم سنگسار در اين شهرستان اعمال شده و دلیل آن تحت فشار قرار گرفتن دولت نهم در رابطه با سنگسار متهمی میباشد که بعد از گذشت 8 سال و با وجود داشتن صیغه نامه رسمی , و بر خلاف دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر لغو حکم سنگسار وی , سنگسار شده است !

در دوران پر شکوه سلطنت رضاشاه کبیر , بیسوادی عامه مردم عمومی و شایع بود و درصد بسیار پایینی از مردم ایران سواد داشتن در حد مکتبی . علت بیسوادی عمومی مردم , سطلنت شاهان بی لیاقت و عیاش قاجار بر کشور ایران بود که در طول سالها مردم رو در فقر و بدبختی و جهل نگه داشته بودن . زمانیکه رضاشاه کبیر به سلطنت رسید , مجبور شد همین افراد کم سواد یا اغلب بیسواد رو به خدمت بگیره . بعد از گذشت چند سال و اوج گرفتن دیکتاتوری رضاشاه و خفقان و سانسور , این افراد کم سواد بدترین صدمات رو به فرهنگ مردم ایران وارد آوردن که اغلب مضحک هم بود و از طرف مردم تبدیل به جوک های روز شد . از اون روزگار حکایت شده :
- واژه کارگر ممنوع شد و بجای اون از کلمه عمله باید استفاده میشد ! البته هدف از این سانسور بعلت عربی بودن اون نبود چون خود واژه عمله ریشه عربی داره ولی کارگر کاملن فارسیه مخصوصن بخاطر داشتن حرف " گ " که در عربی وجود نداره !! شعری در یکی از مجلات اون زمان قرار بود چاپ بشه و مامور سانسور عبارت کارگر رو با عمله به این شکل تغییر میده که بعلت سر و صدای فراوان بین مردم به یک لطیفه تبدیل شد :
- تیر نگاهت بر قلبم کارگر افتاد !!!
این شعر به شکل زیر تغییر کرده بود :
- تیر نگاهت بر قلبم عمله افتاد !!
یکی دیگه از ماموران پلیس امنیت رضاشاه مامور سانسور یکی از روزنامه ها شد . در یکی از صفحات اون روزنامه شعری نوشته شده بود با این مضمون :
- رضا به داده بده و از جبین گره بگشا !!
مامور مربوطه بعد از دیدن این عبارت سردبیر روزنامه رو احضار میکنه و روی کلمه رضا خط میکشه و دلیل اونو توهین به شخص رضا شاه میدونه !!!! و در آخر هم نویسنده متن رو وادار میکنه بجای کلمه رضا , از حسن استفاده کنه . در نهایت وقتی شعر در روزنامه چاپ میشه مضمونش به این شکل در میاد :
- حسن به داده بده وز جبین گره بگشا !!!!
در صورتیکه رضا در اینجا به معنی اسم بکار برده نشده بود و منظور رضایت بوده !!!!!

در دوران محمد رضاشاه فقید هم چنین سانسورهای مسخره ای رونق گرفت . و صد البته دلیل اون بکار گیری افرادی کم سواد و جاهل بود که , افراد باسواد تن به چنین زوال ادبی نمیدادن ! یکی از مشهورترین و پر تعدادترین لغاتی که در دوران پهلوی دوم سانسور شد , لغت گل سرخ بود ! این لغت به علت وحشت رژیم شاه از گلسرخی و اعدام فرمایشی اون اعمال شد از سوی ساواک و تمام کتابهای شعری که در اون دوره منتشر شدن , نویسندگان مجبور شدن واژه گل سرخ رو یا تغییر بدن یا حذف کنن !!!!!

و اما در دوران کودتای اسلامیون یا حکومت شاهنشیخی خودمون ! یکی از سانسورچی های معروف صفدر خان معروف , وزیر ارشاد دولت احمدی نژآد هستن یا در واقع سخنگوی دولت ایشون !!! این آقا جالبه که نظراتشون بطور شخصی اعمال میشه . مثلن در مورد فیلم سنتوری ! این فیلم در تمام همایش ها و جشنواره های دولتی به نمایش در اومد و حتا مجوز اکران هم گرفت ولی درست 3 روز مونده به اکران عمومی , صفدرخان هرندی شخصن از نمایش اون جلوگیری کرد !!! سوال اینجا پیش میاد که زیر مجموعه های وزارت ارشاد و صدها سازمان و نهادی که کارشون بررسی فیلم ها و دادن مجوز به اونهاست , این وسط چکاره هستن و اگر قراره وزیر شخصن بررسی کنه پس بهتره همه زیر محموعه جمع بشه و اسراف نشه !!!
بعد میرسیم به لغت هایی جالب . چند روز پیش در مورد یه بیماری چشم داشتم تحقیق میکردم و دنبال سایت بیمارستان نور بودم که مرکز چشم پزشکی مدرنی هست . توی گوگل پیداش کردم و روش که کلیک کردم دیدم فیلتره ! به URL دقت کردم و دیدم دلیل فیلتر بودنش استفاده از واژه : IRAN HOT LINK بوده ! کلمه هات رو فیلتر هوشمنگ (!) اینها فیلتر کرده بود !!!!!!
یا خیلی از لغات دیگه . البته این فیلتر هوشمنگ همونطور که بهش لقب دادم : منگ ! واقعن هم خنگ عمل میکنه ! مثل کافیه شما حروف رو جدا جدا بنویسین یا از عباراتی نامانوس استفاده کنین تا این فیلتر مشنگ گُه گیجه بگیره ! واژه سکس چه فارسی و چه انگلیسی اون فیلتر میشه ! اما کافیه شما بنویسین : س ک س یا سک س ! یا 3 ک س ! یا 3x ! به همین سادگی !!!!

حالا اینکه آخر و عاقبت ما با این فیلترهای مسخره به کجا میکشه معلوم نیست ولی چیزی که مشخصه اینه که در طول 80 سال گذشته تا به امروز هیچ سانسور و فیلتری نتونست در ایران مردم رو از کسب اطلاعات باز بداره . چه قلدری مثل رضاشاه چه سوسلی مثل محمد رضا شه و چه ولد زنایی مثل احمدی نژاد !!!! بقول معروف : و این نیز بگذرد ... رو سیاهی به زغال میمونه !

تکبیر.



........................................................................................

© تمام حقوق و مزايای این سایت متعلق به شخص شيوا میباشد

Design By Shiva © 2001