فرياد بي صدا

Disclaimer : In This Site , There Are Some Words That Aren't So Polite & May Not Be Suitable For Children Under +18  

Monday, March 26, 2007
رابطه تحریم و تجارت :

مرحله اول سفر تموم شد و به کوری چشم اسلام و مسلمین دوبی هستیم . هوا عالیه و الان بهترین فصل ساله اینجا . تازگی ها خبر ندارم احمدی نژآد چه بلایی سر این عرب ها آورده که توی فرودگاه هر جا مجله و روزنامه گذاشته بودن عکس احمدی نژاد روی جلدش بود ... حیف وقت نشد بخونم ببینم باز این مردک روان پریش چیکار کرده که مثل بمب ترکیده !!!
عموم اومده بود دنبالمون و یکراست رفتیم خونه و آرتین و مرتیکه موندن خونه و یکساعت بعد من با عموم رفتم شرکت برای جلسه ای که قرار بود عصر تشکیل بدیم . چون دیروز تحریم ها تصویب شد و همه برنامه ها به هم ریخته و دوباره باید برنامه ریزی کرد برای اوضاع جدید . مساله تحریم ها رو کار ما خیلی اثر میذاره البته نه که ورشکست بشیم و تازه به نفع ماست ولی باید سیاست کاری رو دقیق محاسبه کرد و همین وقتگیر و حساسه و اگه اشتباهی صورت بگیره ضرر زیادی متوجه آدم میکنه . با اوضاعی که ایران داره آدم واقعن نمیدونه چیکار باید بکنه و هر بار باید منتظر این باشی که ملاها و رژیم ایران به بامبولی در بیارن و یا فرار سرمایه پیش بیارن یا تورم کاذب . سر همون مساله سقوط سهام ها من هر چی سهام داشتم زیر قیمت فروختم و تازه کلی هم سود کردم نسبت به قیمتی که خریده بودم و همه سرمایه م رو هم از ایران خارج کردم و بردم . این وسط اتفاقی که افتاد این بود که سهام دارهای خرد همه به خاک سیاه نشستن , بازار ایران دچار رکود شد , تورم و نقدینگی اقزایش پیدا کرد و اعتماد سرمایه گذار کم شد . یا چند ماه قبل که نمیدونم چی شد که محصولات نسله رو دولت ایران سر یه مساله مسخره تحریم کرد و مثلن کلی ضرر کردیم . دو سال فقط زور زده بودیم تا نمایندگی نسله رو برای ایران بگیریم که نسکافه و شکلات رو از کشورهای عربی وارد نکنیم و اقلن قیمت ها واقعی باشن و هزینه واسطه روش نیاد و آخر هم کار به اینجا کشیده شد . البته فکر میکنین چی شد ؟ همون جنس تولید میشه به قیمت گرونتر ولی بسته بندیش رو بجای فارسی به عربی تغییر دادیم !!! حالا بگرد دنبال پرتقال فروش ! خرجش تغییر دستگاه ها بود و بس ! در واقع خود ایرانی ها مرض دارن وگرنه کسی با ما دشمن نیست و خودمون دشمن خودمونیم !!!!!!
حالا هم وقتی تحریم ها از طرف آمریکا باشه اوضاع متفاوت میشه . کار ما اینه که شعبه های ما تو کشورهای مختلف با صادر کننده ها و گاهی هم تولید کننده های اصلی قرار داد میبندن و جنس ها رو میخرن و کانتینر کانتینر میفرستن به دوبی . در واقع جنس ها انگار که برای بازار دوبی فرستاده میشه ولی تمام رده های قضایی و پلیس فدرال آمریکا میدونن که این اجناس مقصدشون ایرانه و ایران هم که تحریمه از طرف دولت آمریکا !!!!
جنس هایی که از آمریکا میاد دوبی از طریق جبل علی به ایران بار زده میشه و گاهی هم همون کشتی آمریکایی فقط توی بندر توقف میکنه بدون تخلیه بار و بعد از یک نهایت دو روز به مقصد ایران حرکت میکنه ! البته با اسم و مبدا جعلی و مسئولین گمرک ایران هم واقعن نمیدونن (!) این کشتی ها از کجا داره میاد و بارشون هم چیه !!!!! در واقع شما توی ایران به سادگی اجناس آمریکایی رو در اختیار دارین با اینکه طبق قوانین ایالات متحده ، ایران تحریم شده ست و خیلی از کالاهای آمریکایی نمیتونن وارد ایران بشن ولی در عمل چنین مساله ای وجود نداره و از زمانی که انقلاب شده تا حالا این روند صادرات جعلی کالاها به ایران ادامه داشته و حتا با پیشرفت دوبی بعنوان قطب اقتصادی منطقه این مساله ساده تر هم شده ! هر چیزی هم که فکرشو بکنین وارد ایران میشه حتا تجهیزات و سلاح های اف 16 و اف 4 و فانتوم های از رده خارج آمریکایی که شاه از آمریکا خریده بود اونم با قیمت های نجومی . این هواپیماها بیشترشون از رده خارج هستن ولی شرکت های آمریکایی برای بازار کشورهایی مثل ایران هنوز هم قطعاتشون رو تولید میکنن !!!!! وگرنه تصور میکنین توی این 28 ساله این هواپیماها چطور هنوز پرواز میکنن و نیروی هوایی ایران در خاورمیانه هنوز مقام اول رو داره , بجز اسرائیل !!! اسم اسرائیل اومد اینم بگم که گلوله های نوعی سلاح خودکار سبک هم از اسرائیل برای ایران ارسال میشه که سازنده اون در دنیا فقط اسرائیله و گیرنده اون هم کسی نیست جز سپاه پاسداران !!!! فقط حیف که نمیتونم خیلی چیزها رو بگم ... واقعن حیف !
حالا تحریم ها اگه به مرحله اجرا در بیاد فکر میکنین چی میشه ؟ هیچی ! کانتینری که قبلن با 10 ریال سود وارد ایران میشد به ازای هر قطعه جنس , حالا با 20 یا شاید هم 30 ریال وارد ایران میشه . این وسط هم به نفع ما شده هم به نفع صادر کننده آمریکایی و دولت هم که به جاییش نیست . پول نفت رو میگیره و مستقیم تبدیل به جنس میکنه . اون طرف هم که میدونن تحریم تصویب شده جنسشون رو کمی گرون میکنن در صورتیکه اونجا جنس تغییر قیمت پیدا نکرده ولی تجارت قوانینی داره !!!!! اینطرف هم ما چون کمی گرونتر میگیریم گرونتر میفروشیم و روش میتونیم سود اضافه هم بکشیم و تحریم رو بهانه کنیم ! اینها رو نمیگم گه پدر سوختگی خودمونو لو بدم , که این قانون تجارته و همه همین هستن و برای تو مشتریت چه پاسدار باشه چه لامذهب چه کمونیست و هر چی , مهم نیست ! تو یه تاجر یا بازرگان صادق و رو راست و غیر پدر سوخته اگه اسم بردی من حاضرم مسلمون بشم و نماز بخونم !!!! فقط میخوام بگم که این وسط آمریکا و کشورهای شریکش با تحریم کشورها و مخصوصن ایران نه تنها سودی رو از دست ندادن در این 20 و چند ساله بلکه بیشتر از قبل هم کسب درآمد میکنن چون اجناسشون رو که در زمان شاه به قیمت دلار 7 تومنی وارد ایران میشد و سود چندانی بهشون نمی ماسید حالا با 4 تا 8 برابر قیمت واقعی روانه بازارهای ایران میکنن به بهانه وجود تحریم و ایران چون نیازمنده و بدون این اجناس فلج میشه ، به هر قیمتی اونها رو میخره . یکی از نمونه هاش هم یخچالهای ساید بای ساید آمریکایی هست که الان بازار ایران رو گرفته و از یخچال های کره ای بیشتر شده اونم با قیمت های بالای یکی دو میلیون تومن در صورتیکه تو آمریکا به چند صد دلار میخریش !!!
یک مثال دیگه : حدود 4 سال پیش ما با کسی قرار داد بستیم که باروت میخواست و خودشو لبنانی معرفی میکرد و عربی هم صحبت میکرد ! بعد که جنس رو بار زدیم و موقع فرستادنش شد معلوم شد طرف نماینده شرکت پارچین هست و فارسی رو هم مثل بلبل حرف میزنه و باروتی هم که خواسته بود باروت جامد و خمیری بود و مقصد هم ایرانه نه لبنان !!! دیگه وقتی جنس از مبدا میاد به کشور دوم و بار زده میشه مگه میتونی برگشت بدی یا تخلیه کنی ؟ اونم 18 تا کانتینر !!!! نیمی از باروت ها رو تحویل اینا دادیم و باقی توی دوبی توقیف شد و اومدن سراغون که شما جنس قاچاق تو انبار دارین و کارتون غیر قانونیه و جریمه و توقیف جنس و زندان و .. ! توقیف جالبی بود . پلیس میگفت این جنس ها قاچاق و ممنوعه ست وطبق کنوانسیون کوفت و زهرمار باید توقیف بشه ولی اگه اصرار میکنین " دقت کنین " که حتمن میخوایین جنس ها رو صادر کنین میتونین مبلغ ترخیص رو کمی بیشتر بدین و مبلغی هم به حساب گمرکات امارات متحده عربی واریز کنین " خوبه بدونین جبل علی منطقه آزاد تجاریه و اصلن گمرکی نباید پرداخت بشه " !!!!! خب این وسط چی شد ؟ ما چند میلیون درهم دادیم به این مفت خورها ! دو برابر هم پول دادیم بعنوان حق گمرکی و 4 برابر هم روی قرارداد کشیدیم و دادیم دست سپاه و آب هم از آب تکون نخورد و آقا یه روز با 4 تا چمدون دلار تا نخورده اومد و همه رو تحویل داد و رفت و کلی هم خوشحال بود که معامله خوبی صورت گرفته ! بعد معلوم شد که همین مردک جنس ها رو 3 برابر قیمتی که از ما گرفته فروخته ! از همه جالبتر اینکه بعد فهمیدیم صنایع شیمیایی پارچین متعلق به سپاه پاسداران هست و کارش هم ساخت مواد منفجره !!!! جالبتر از اون این بود که دلال اصلی خودش آمریکایی بود و 18 کانتیتر رو با تاییدیه پنتاگون صادر کرده بود و این شاهکار بود که فکر کنیم وزارت دفاع آمریکا نمیدونست این مواد کجا میره و برای چه کاری کاربرد داره ؟!!!!!
یا بحث تجهیزات بیمارستانی که میشه خیلی ها بازرگانها رو مقصر میدونن که اجناس بی کیفیت و بنجل رو وارد ایران میکنن اونم با قیمت بالا در صورتیکه واقعن اینطور نیست . هفته قبل عموم برام یه فکس فرستاد که بیمارستان میلاد و امام خمینی بطور مشترک دسکش جراحی و تیغ جراحی و لامپ اتاق جراحی خواستن و الان 2 جور جنس موجود هست و یکی مال اندونزی و یکی آمریکایی و من چیکار کنم ؟ قیمت اندونزی ارزون بود و کیفیت نداشت آمریکایی کیفیتش عالی و قیمتش هم مناسبه ولی ایرانی ها میگفتن ما جنس برامون مهم نیست و قیمت برامون مهمتره !!!!! حالا جالب این بود که اختلاف این دو تا فقط 10 سنت بود . خب این وسط مقصر تاجر نیست و خود بیمارستان تقصیر داره . قیمت رو ما تعیین نمیکنیم و در واقع سودی هم که میبریم بینهایت ناچیزه و فقط بخاطر تعداد زیاد سود نهایی هنگفت میشه . برای مثال روی هر دستکش جراحی فقط 2 سنت سود میشه برد . یک کانتینر دستکش چیزی جدود 50 میلیون دستکش داره و در 2 سنت ضرب بشه رقم عجیبی در میاد ازش ! جالبه بدونین خود بیمارستان هم وقتی پارتی بزرگی تحویل میگیره خودش هم شروع میکنه به تجارت کردن و همین جنس رو دو برابرمیکنه و به بیمارستانهای کوچکتر میفروشه و اگه واقعن وجدان داشته باشه میتونه جنس درجه یک بخره و هم سود میکنه و هم به نفع مردم کار کنه !!!! اینها یعنی که جنس تا وقتی برسه تو اتاق عمل و جراح دستش کنه صد دست میچرخه و قیمتش چندین برابر میشه . اونوقت داروخانه که میری دستکش جراحی بخری بهت میده 2500 تومن در صورتیکه قیمت اصلیش 200 تومنه !!!!!!
در مورد کیفیت اجناس هم قضیه جالبه . در تمام اروپا و آمریکا و آسیای جنوب شرقی کارخانه های تولیدی دو نوع جنس تولید میکنن و دو نوغ خط تولید دارن ! یکی برای بازار کشورهای در حال توسعه و جهان سومی و یکی برای کشورها پیشرفته و بازارهای داخلی ! اجناسی که وارد کشورهای عربی میشه و اسم مارک های معروف رو یدک میکشه در واقع بنجل ترین و بدترین جنس هایی هستن که برای این کشورها فرستاده میشه و متاسفانه همون اجناس بازار ایران رو هم تغذیه میکنه ! مواد آرایشی یکی از همینهاست که این روزها رنگ مو و مسواک و عطر و لوازم آرایشی و هزار و یک چیز دیگه رو میارن داخل ایران و بنام جنس خارجی به مردم ایران قالب میکنن . برای نمونه مسواک اورال بی که سازنده اصلیش انگلستان و هلند هستن یک پارتی به سفارش کشورهای عربی ساخته میشه و یک پارتی برای مصرف اروپا و آمریکا ! جنس تا جنس زمین تا آسمون فرق داره !!! حالا این ربطی که ما نداره . چون خریدار قیمت ارزون براش مهمه و جنس ارزون هم جنس عربه نه جنس اصل !!! وگرنه همه چی وارد ایران میشه ولی این خریدار ایرانی هست که مشکل ایجاد میکنه و نمیخره .
در مورد قطعات کامپیوتر هم وقتی که میخوان بار بزنن برای کشورهای عربی با بیل جعبه ها رو بار میکنن ولی برای ایران با لیفتراک باز زده میشه با اینکه مقصد کشور عربی هست ولی بارنامه بنام ایران سند میخوره و اجناس واقعن فرق میکنن از نظر کیفیتی !!!!! سال گذشته ما دو میلیون قطعه مادر برد فرستادیم به ایران با مارک گیگا بایت که از واسطه سنگاپوری گرفته بودیم برای شرکت آواژنگ . وقتی داشتیم قرارداد میبستیم یه آقایی اومد و گفت من همین ها رو بهتون میدم نصف قیمت ! مسئول خرید آواژنگ هم گفت نمونه جنس رو بیار . رفت آورد و دیدم روی جعبه نوشته Gigabite در صورتیکه باید نوشته میشد Gigabyte !!!!! حالا وای به اینکه مسئول خرید این اختلاف رو نمیفهمید !!
..
..
من از یک چیز متاسفم و اونم اینه که نمیتونم خیلی چیزها رو بگم . دنیای سیاست یک سرش به دنیای تجارت وصله و در واقع منشا تمام جنگها و اختلافات بین کشورها به نوعی تجاریه ! نفت یک عامل مهمه ! کالا ها در رده دوم قرار دارن . تجارت اسلحه در مرحله بعد و همینطوری بگیر برو تا آخر . بیخود نیست که امروزه بجای ابزار جنگ از ابزار اقتصادی استفاده میکنن ! این مساله ریشه تاریخی هم داره و حتا در دوران جنگ جهانی دوم تجار آلمانی و اروپایی با نازی ها دستشون توی یک کاسه بود و بیشترشون طرفدار نازی ها بودن . بعد از جنگ هم همین ها بودن که نبض اقتصاد رو در دست گرفتن بدون اینکه محکوم به جنایات جنگی یا طرفداری از نازهای بشن . حالا هم خیلی از تجار ایرانی دستشون با نظام ایران تو یک کاسه ست ! فکر میکنین این همه آدم پولدار یه شبه از کجا پیداش شده تو ایران ؟ ماشینهای 500 میلیونی چطور وارد ایران میشن ؟ 500 میلیون برای من و ما رقمی نیست و هزینه کردنش برای یک اتومبیل میتونه یه عمل نسبتن عادی باشه چون با سود فقط یک پارتی جنس میتونی 8 برابر این مبلغ رو به دلار بدست بیاری ولی برای یه کارمند شریف با 180 هزار تومن حقوق یا یک کارگر زحمتکش با 100 هزار تومن حقوق یا یک بازنشسته با 90 هزار تومن , این میتونه یه رقم نجومی باشه !!!! تجارت به نظر من همیشه دستهاش آلوده ست و بازرگان شریف نداریم که از پول درست پولدار بشه و اصولن کسی از راه درست پولدار نمیشه . راه درست یعنی نون کارگری و کارمندی که اینها درست ترین درآمد رو کسب میکنن . هر چند گاهی اوقات اوضاع نابسمان کشورها و گرفتن ماهی از آبهای آلوده اوضاع سیاسی کشوری میتونه یک شبه خیلی ها رو به اوج بکشونه ! خرید صدها موبایل و فروختن اونها با 3 برابر قیمت ! خرید سکه ! خرید مسکن ! برج سازی ! صادرات و واردات و ترخیص کالا و هزار و یک مورد دیگه عواملی ناخواسته برای ثروتمند شدن عده ای هستن و عاملی برای بدبخت شدن افراد عادی جامعه ... حقیقتی تلخ و گزنده .. ولی تا بوده همین بوده !!!!!! اقتصاد بیمار کشور ایران محصولش همینه . حالا هم با اعمال تحریم ها این من نیستم که ضرر میکنم بلکه این مردم هستن که ضربه میبینن . گرون میخرم گرون میفروشم . این کشورهای تحریم کننده نیستن که ضربه میبینن چون اونها محصولاتشون رو صادر میکنن به همین کشورها ولی با دو برابر قیمت ! پس چرا باید به ضررشون باشه ؟ وقتی انبارهای اسلحه غربی ها پر میشه باید جنگی اتفاق بیافته وگرنه اقتصادشون بی رونق میشه .. فقط بدبخت مردم ما با دولت هایی که از جهل مردم استفاده میکنن برای سیراب کردن عطش قدرتشون به بهای سیراب کردن جیب قدرتهای بزرگ ... دو سال از روی کار اومدن احمدی نژاد میگذره و نیمی از مردم ایران به فلاکت افتادن ولی ما (!) توی این دو سال میلیاردها سود کردیم !!!! چرا من نمیتونم در کشوری مثل انگلستان تجارت کنم و فقط میتونم راحت زندگی کنم ولی در ایران میتونم بهتر از هر جای دنیا پول در بیارم بدون اینکه حضور داشته باشم ؟ آفریقا بودم ! کردستان عراق رفتم ! هرات افغانستان رفتم ! تایلند رفتم ! قزاقستان رفتم ! ولی هیچ کجا ایران نشد و براحتی ایران نمیشد و نمیشه پول پارو کرد ... چراش رو کمی فکر کنین متوجه میشین ...



........................................................................................

© تمام حقوق و مزايای این سایت متعلق به شخص شيوا میباشد

Design By Shiva © 2001