فرياد بي صدا

Disclaimer : In This Site , There Are Some Words That Aren't So Polite & May Not Be Suitable For Children Under +18  

Tuesday, April 01, 2003
زندانیان قفسهای طلایی :

سالها قبل در دوران کودکی کتابی خونده بودم که توی قسمتی از اون اشاره ای به زندانی زندان طلایی شده بود ! اسم کتاب رو یادم نیست اما تا سالها بعد از اون دنبال معنیش میگشتم ! تو خیال کودکی خودم فکر میکردم قفسی باید باشه که از طلا ساخته شده باشه ! اما بعدها به معنی اون رسیدم :

خیلی از شما هستین که فکر میکنین زندگی در پول و ثروت و دارایی خلاصه شده . هیچ وقت نمیتونم نگاههای حسرت بار دیگران رو روی خودم و یا دیگرانی جزو از ما بهتران از یاد ببرم . اما این نگاهها همیشه با خنده من و نوعی تمسخر همراه بوده ! به این میخندم و افسوس میخورم که این آدمها به چه چیزی حسرت میخورن ! به اینکه هر جا دوست داری بری ؟ هر چی می خاهی بخری ؟ هر چی اراده کنی بدست بیاری ؟ واین یعنی زندگی ایده آل ؟ این یعنی نهایت دلخوشی ؟ و اینها یعنی زندگی کردن ؟ زهی خیال باطل ....

بیایید تصور کنیم که شما انسانی هستین که دارای ثروتی بی اندازه هستین . خوب اولین چیزی که به فکر یک دختر یا پسر در سن بین 18 تا 27 سال میرسه اینه که اول بره یه ماشین بخره ! بعد موبایل بگیره ! بعد کفش و لباسهای مد روز بگیره ! بعد شروع کنه به خرید خرده ریزهای متفاوت برای دخترها طلا و جواهرات ! مدلهای مو ! لوازم آرایشهای گرون قیمت و سفرهای خارج از کشور و پارتی های مختلط و برخ کشیدن های جور واجور یا سفرهای دور ایران و جهان ! برای پسرها خریدن یک شرکت با تمام امکانات ! بعد از کار هم بودن با دوستان و مثل ریگ پول خرج کردن ! جمع کردن عده ای دختر از طبقه مشخص سپری کردن اوقات زیادی رو با این اجناس لطیف و اینها همه و همه یعنی لذت ؟!؟ خوب یکسال و دو سال وضع به این شکل ادامه پیدا میکنه ! سال دوم هم لذت بخش میشه ؟ به این فکر کردین که وقتی انسان آرزویی نداشته باشه زندگی براش بی معنی میشه ؟ فکر کردین اگه هر آرزویی رو اراده کنه برآورده بشه دیگه زندگی مفهوم خودش رو از دست میده و انسان به پوچی میرسه ؟
من یک زمان عاشق خواننده گروه NIRVANA بودم . آدمی که از صفر رسید به اوج محبوبیت و هنوز هم بعد از 9 سال که از خودکشی احمقانش میگذره روزی نیست که آهنگهای اون از شبکه های معروف تلویزیونی پخش نشه MTV ! برام سوال بود که چرا این آدم که رسیده بود به نهایت شهرت و محبوبیت و ثروت , خودکشی کرد ؟ و جوابش رو باز هم بعدها پیدا کردم . چون دیگه انگیزه نداشت ! و همین بی انگیزه بودن باعث میشه انسان بخواد مرگ رو هم تجربه کنه ! وقتی انسان خو میگیره به برآورده شدن همه آرزوهاش باید به کاری دست بزنه که تا به جال انجام نداده و اون هم مرگه ... و اینطور هست که انسانهایی رو میبینیم که در اوج جوانی مجبوبیت و ثروت و شهرت .... فردا خبر میرسه که طرف خودکشی کرد .
به قول معروف صدای دُهُل از دور شنیدن خوش است . میشینی کلی فکر میکنی بری خارج از کشور به خوشبختی میرسی اما بعد که میری میبینی آش دهن سوزی نبوده و ای کاش تو مملکت خودت عملگی میکردی اما اونجا پا نمیگذاشتی !
حرف اصلی من با اون پسرها و دخترهایی هست که همیشه با چشمان حسرت بار به ماشینهای آخرین سیستم خیره میشن ! به تیپ و لباسهای گرون قیمت عده ای از افراد نگاه میکنن و آه حسرت میکشن ! پشت پرده این ظواهر مسائل زیادی قرار گرفته ! هیچ وقت شده برین از آدمی که توی پول غلط میزنه بپرسین دردی داری ؟ بپرسین مشکلی داری ؟ مسلما بار اول میگن ما و غم ؟ ما و مشکل ؟ اما وقتی باهاشون خودمونی میشی میبینی بقدری درد و غم و غصه دارند که آرزو میکنی که نه اون ثروت رو میخوام نه این همه درد و بلا رو . بقول معروف خدا همیشه غذا رو میده به اونی که دندون خوردن نداره ! میبینی کسی که پولداره اجاقش کوره ! سرطان داره ! بد بینه ! در گذشته پرونده سیاهی داشته ! و خلاصه پای درد و دل اونها بشینی برات حرفهای زیادی دارند ! طوری که هیچ وقت فکر نمیکردی این آدم اصلا در وجودش چیزی به اسم مشکل وجود داشته باشه ! و در واقع اکثر این افراد گرفتار و اسیر زندانی از طلا هستند ... زندانی که رهایی ازش ممکن نیست !
گاهی همین پول هم نکبت و کثافت میاره ! اگه دقت کنین میبینین که اگثر کسانی که بیش از اندازه پول و رفاه دارن به نوعی اسیر اون شدند ! اکثرا گرفتار مواد مخدر و فساد و باند بازی و کارهای غیر قانونی هستند . توی این طبقات دزد هم دیده میشه ! خیلی خنده داره نه ؟ اما دلیلش اینه که این عده حتی با وجود رفاه 100 درصد مادی میخواستن فقط این تجربه رو هم امتحان کنن . اینجاست که باید دونست که پولدار بودن هم جنبه میخواد ! همیشه باید دونست از کجا رسیدیم به کجا , کی بودیم و حالا چی هستیم و خودمون رو گم نکنیم !

کاش میشد آدمها از سن جوونی به این درجه از فهم و کمال برسن که بفهمن پول به تنهایی خوشبختی نمیاره ! بفهمن که قدر داشته های معنوی و مادی خودشون رو هر چند خیلی ناچیز باید بدونن نه داشته های دیگران رو ! کاش همه میتونستن این رو درک کنن که تمام عوامل مادی با کوچکترین ناملایمات روزگار از دست میرن و نابود میشن ! دست روزگار آدم ها رو میگیره و میبره بالا اما وقتی رسیدی به اوج خوشبختی میاد و تکونی بهت میده تا ببینه لیاقت اینها رو داشتی یا نه ؟ و اینجاست که سقوط تو به ذلت شروع میشه و تنها راهش اینه که از قبل آماده باشی و خودت رو نبازی ! پس یاد بگیریم تنها به ظواهر دل نبندیم و در واقع همیشه یادمون باشه که روی آب نباید خونه ساخت ..
شاید درون یک سنگ سیاه و بی ارزشی یک قطعه الماس گرانبها وجود داشته باشه !!!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



........................................................................................

© تمام حقوق و مزايای این سایت متعلق به شخص شيوا میباشد

Design By Shiva © 2001