فرياد بي صدا

Disclaimer : In This Site , There Are Some Words That Aren't So Polite & May Not Be Suitable For Children Under +18  

Monday, February 03, 2003
کاسب جماعت اکثرا پدر سوخته ست ! البته باز هم نه همه اونها اما اکثر کاسبها کلاه بردار و دزد تشریف دارند مخصوصا بعضی از اصناف خاص که این پدر سوختگی رو به عرش رسوندن !! یکی از اونها طلا فروشها هستند که شورشو در آوردند مخصوصا که هیچ مرجعی هم برای نظارت به کار اونها نیست .

جریان از این قراره که خواستم ول خرجی کنم و برای یکی از دوستام به مناسبتی هدیه ای بخرم و برای همین هم رفتم طلا فروشی تا یک سکه بخرم و بهش هدیه بدم . از قبل شنیده بودم که بازار پر از سکه های تقلبی شده و تشخیص اونها هم کار هر کسی نیست . برای همین هم خیلی شک و تردید داشتم برای خرید و خلاصه یک راسته ای رو انتخاب کردم و مغازه به مغازه دوره افتادم . قیمتها بالا و پایین بود گاه با اختلافات فاحش ! جالب اینجا بود که تمام اونها هم خوشون رو درست کار و همکارها رو متقلب می دونستن به قول معروف کدوم بقالی می گه ماست من ترشه . به هر حال بعد از نیم ساعت پرسه زدن داخل یک جواهر فروشی شدم که ظاهر جا افتاده و مسن فروشنده کمی قابل اعتماد بود و رفتارش هم مقبول !! تقاضای یک سکه تمام بهاز آزادی کردم و برام آورد .
کلی سر تقلبی بودن یا نبودنش چک و چونه زدیم و در آخر هم ضمانت کرد و کلی قسم و آیه که این اصله و کارت هم گذاشت توش و کاغذ خرید هم داد ! در حالیکه واسه سکه کاغذ خرید نمی دن ..... اومدم بیرون و اون شم پلیسیم فعال شد و بهم نهیب زد که از کجا معلوم این اصل باشه ؟ هیچی ما هم رفتیم به چند تا طلا فروش دیگه نشون بدیم به بهانه فروختن سکه که بفهمیم اصله یا تقلبی ؟ اولین مغازه دومین مغازه سومین خلاصه 5 تا جواهر فروشی رفتم و همه گفتن تقلبیه !!!!
منم با توپ پر و عصبانی برگشتم و بسته رو کوبیدم جلوش و گفتم این همه خدا و پیغمبر رو قسم دادی و زن و بچه ات رو کفن کردی آخر هم سکه تقلبی دادی به من ؟ بلند شد و الکی نگاهش کرد و و بعد خودشو زد به خریت که یعنی اشتباه کرده و یک سکه دیگه داد بهم و گفت ببخشید اشتباه شده بود !!! خلاصه منم حسابی با تیکه های آبدار و متلک ازش پذیرایی کردم و بعد هم دوباره دوره افتادم و وقتی مطمئن شدم این یکی اصله اومدم خونه .
اما نتیجه گیری مهم :

می دونین ملاک شناسایی سکه اصل از تقلبی چی بود ؟ کلی به معلوماتم اضافه شد !!! روی یک سطحی که با پوشش سنگی مثل پله یا زمین یا مرمر سکه رو می اندازید زمین و اگه صدای جرینگ بده یعنی تقلبیه و اگه صداش بم باشه اصله !!!! به جز اینها در مورد سکه های طرح پهلوی فقید هم از روی بر آمدگی سکه می شه فهمید اصله یا نه به این صورت که سکه رو روی سطح کاملا صاف قرار می دن و ااگه سکه کاملا به سطح چسبید یعنی تقلبیه و باید حتما نامیزون باشه و وسط اون بر آمده باشه نسبت به پهلو ها !!!!
خلاصه نتیجه علاف شدن ما امروز این درس بزرگ بود از این به بعد یک تیکه سنگ مرمر بزنین زیر بغلتون و برین طلا فروشی و سکه ها رو بصورت شیر یا خط بالا پایین بندازین .. هاهاهاها قیافه فروشنده دیدنی می شه وقتی این حرکات حرفه ای رو ببینه . البته این معیار عامیانه هست و معیار اصلی برای تشخصی اون از آج های دور سکه هست و همینطور سریالی که با کمک ذره بین مخصوص دیده می شه و روشهایی که خود طلا فروش ها بلد هستن .
اما امروز نکته جالب دیگه ای هم فهمیدم و اونم این بود که نوعی سکه های پلمپ شده در بازار هست که اصلا یک گرم هم طلا توشون بکار نرفته اما فروشنده بهتون کاغذ خرید می ده و میگه شما این سکه رو موقع فروش بیارین فقط ما ازتون می خریم ! ولی خوب خریداران که نمی دونن که تقلبی هستند و حالا شما می فهمید که چرا طلا فروشها همه میلیاردر شدن .... ؟

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



........................................................................................

© تمام حقوق و مزايای این سایت متعلق به شخص شيوا میباشد

Design By Shiva © 2001